Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets höstmöte 2012
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ

Motion B34: Åtgärder mot hemlöshet

Ett av de absolut värsta välfärdsproblem som finns i Sverige är hemlöshet. Människor som tvingas sova ute om vintrarna riskerar att frysa ihjäl; och överhuvudtaget innebär hemlöshet en minskad säkerhet och minskad personlig integritet.

Skall Piratpartiet ha en bostadspolitik, bör den i allra första hand se till att upprätthålla de mest fundamentala mänskliga rättigheterna: rätten till liv och trygghet. Därför bör våra åtgärder fokuseras på akut hemlöshet. Det är vedervärdigt att Sverige 2012 inte kan ge alla människor tak över huvudet.

(Jag som motionerat brukar blogga som Calandrella.)

Mot bakgrund av ovanstående föreslår jag följande:

Motionerat av:
Användarnamn på mötet:Calandrella

Så funkar det!

Här finns lite information om hur det fungerar och vid sidan av och nedanför presenteras motionen och alla ursprungliga yrkanden, tilläggsyrkanden och motyrkanden som lagts på den.

Ursprungligt yrkande

Detta är de yrkanden som skickats in tillsammans med motionen. Exempel: Yrkande A -- Alla mötesdeltagare ska bjudas på något att äta..

Tilläggsyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs som tillägg till motionen, utöver dess ursprungliga yrkande. Denna typ av yrkanden kan, om de bifalls, genomföras samtidigt som andra bifallna yrkanden. Exempel: Yrkande B -- Att alla mötesdeltagare ska även bjudas på något att dricka. Exempel Yrkande C -- Att alla mötesdeltagare ska erbjudas val mellan Pepsi och Coca-Cola.

Motyrkande

Detta är yrkanden som under mötets gång läggs för att ändra på ett ursprungligt yrkande eller tilläggsyrkande. Det går också att lägga motyrkande på ett annat motyrkande. Denna typ av yrkanden, kan om de bifalls, ersätta det yrkade de lagts emot. En antingen/eller situation. Man röstar om motyrkanden separat och yrkandet och motyrkandet ställs mot varandra, och "vinnaren" går vidare. Exempel: Yrkande D (mot yrkande A) -- Att mötespresidiet ska samla in en mat- och dryck-avgift för det som äts och dricks av alla mötesdeltagare under möten som motsvarar den verkliga kostnaden.

Motivering till yrkanden

Den som lägger ett yrkande kan välja att motivera detta. För att se motiveringen för ett yrkande klickar du på den blå informationsknappen under yrkandet. Endast yrkanden som har motiverats kommer att ha en sådan knapp.

Dra tillbaka yrkande

Du kan dra tillbaka ett yrkande som du själv har lagt klicka på den lilla knappen 'Dra tillbaka yrkande', som syns under ditt yrkande. När du dragit tillbaka ditt yrkande kommer det att fällas ihop, och tydligt visa att det är tillbakadraget.

Lyfta yrkande

Ett tillbakadraget yrkande tas inte upp i omröstningarna, därför finns möjligheten att lyfta ett tillbakadraget yrkande för den som skulle vilja rösta om ett yrkande som dragits tillbaka. För att lyfta ett yrkande måste du först klicka på det, så det fälls ut och du kan läsa själva yrkandetexten. Under den texten finns en knapp för att lyfta yrkandet. Genom att klicka på den knappen lyfter du yrkandet, samtidigt som du tar över ägandet av yrkandet. Dvs yrkandet kommer hädanefter att presenteras som lagt av dig, och du kommer också vara den som kan dra tillbaka eller jämka yrkandet.

Jämka dig

Om du tycker att någon annan lagt ett bättre yrkande än ditt eget och du vill stödja det yrkandet istället kan du jämka dig med det. Du kan jämka dig med yrkanden som ligger inom samma gruppering som ditt yrkande, och en knapp som säger 'Jämka dig med' kommer att synas vid varje sådant yrkande. När du klickar på den knappen kommer ditt eget yrkande att dras tillbaka och en notering visas om att det jämkats, samt vilket yrkande det jämkats med. Har du lagt flera yrkanden inom samma gruppering kommer du att tillfrågas vilket av dem du vill jämka bort.

Huvudinlägg

I denna ruta har du möjlighet att visa ditt huvudinlägg. Detta är det debattinlägg som du vill lyfta upp extra mycket i denna motions/propositions diskusison. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.

Gilla/ogilla yrkanden

Du kan gilla och ogilla yrkanden, det innebär att ditt användarnamn kommer att synas i en lista som visas när man vilar med pekaren ovanpå en ikon ovanför yrkandet. Du kan även sluta gilla och sluta ogilla ett yrkande. Vad du kan göra syns i form av olika ikoner och texter, du kan bara sluta gilla om du tidigare gillat ett yrkande tex. Du kan även när du gillar eller ogillar, motivera dig om du vill. Om du inte vill motivera dig, klicka på avbryt så registeras ditt gillande eller ogillande utan motivering.

Gilla inlägg i diskussionen

Du kan visa att du gillar ett diskussionsinlägg genom att klicka på knappen längst till höger i raden av knappar längst ner i inlägget. När du klickar på den får du upp en ruta som ber dig bekräfta att du vill gilla inlägget. Efter att du tryckt ok kommer ditt namn att dyka upp i en ruta längst ner i inlägget, tillsammans med namnet på alla andra som också gillar samma inlägg. Är du den första som gillar inlägget skapas rutan då. Observera att det bara går att gilla inlägg skrivna av andra än dig själv.

Hur vi röstar

Röstningen görs i flera omgångar för att vaska fram de alternativ som flest möjliga kan känna sig nöjda med och så att man kan sålla fram vilket av flera likartade förslag som har mest stöd. I tidsplanen är planerat 3-4 röstningsomgångar under mötets sista två veckor.

Yrkanden

Av: Calandrella Yrkande B34-Y05 (Motyrkande) 12 personer gillar    3 personer ogillar

att mötet antar ställningstagandet: "Alla hemlösa människor i Sverige ska ha rätt till offentligt finansierat tak över huvudet. Ingen åtskillnad ska göras baserat på medborgarskap eller beteende."

Visa motiveringSe resultat från tidigare voteringar

Tillbakadraget yrkande B34-Y01 (Jämkad med yrkande B34-Y05)
Av: Calandrella

Av: Calandrella Yrkande B34-Y02 (Motionens ursprungliga yrkande) 2 personer gillar    4 personer ogillar

att mötet antar ställningstagandet: "Då hemlösa uppsöker offentligt finansierade härbärgen ska de inte avkrävas namn och personnummer."

Visa motiveringSe resultat från tidigare voteringar

Tilläggsyrkanden

Tillbakadraget yrkande B34-Y03 (Bortröstad)
Av: AndersLindbäck
Tillbakadraget yrkande B34-Y04 (Bortröstad)
Av: Anton Nordenfur

Huvudinlägg

Nedan visas de huvudlinlägg som är gjorda på motionen. Varje mötesdeltagare får göra ett (1) huvudinlägg per motion/proposition. De sorteras efter hur många gånger varje inlägg har blivit gillat av andra mötesdeltagare. Du kan själv byta och skriva ett nytt huvudinlägg, men glöm inte att dina nuvarande gillande i så fall försvinner.
Skapa huvudinlägg
Det finns inga huvudinlägg på den här motionen än

Övriga kommentarer och motionshistorik

Nedan visas alla inlägg som inte är huvudinlägg tillsammans med historik för motionen/propositionen.

AndersLindbäcks avatar
2012-10-02, 19:59 #2
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B34-Y03:
att piratpartiet skall verka för att i kommuner där det finns hemlösa så skall man sätta upp baracker som de kan sova i utanför stadshuset.
Ett bra sätt att få politikerna att åtgärda problemet. Gör problemet synligt.
2012-10-03, 13:30 #3
Inte uppkopplad
Sv: Motion B34: Åtgärder mot hemlöshet -
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Jag har lagt yrkande B34-Y03:
att piratpartiet skall verka för att i kommuner där det finns hemlösa så skall man sätta upp baracker som de kan sova i utanför stadshuset.
Ett bra sätt att få politikerna att åtgärda problemet. Gör problemet synligt.
Ännu bättre vore kanske att dom får bo i lokaler i kommunhuset och använda kommunens faciliteter. Då höjs nog prioriteten på att åtgärda problemet.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Victoria Wagman
Megitts avatar
2012-10-04, 23:22 #4
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B34-Y03:
Det vore olyckligt i alla fall i Göteborg om alla hemlösa skulle bo i baracker utanför stadshuset, vad nu det är för byggnad. Men jag gissar att Gustav Adolfs torg skulle fullas av barracker i 6 våningar vilket faller på sin egen orimlighet.

För övrigt arbetar jag med hemlösa.
Megitts avatar
2012-10-04, 23:30 #5
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B34-Y02:
att mötet antar ställningstagandet: "Då hemlösa uppsöker offentligt finansierade härbärgen ska de inte avkrävas namn och personnummer."
Härbärgen är en term som används om en viss typ av sovplatser.
Det vore olyckligt att låsa sig till ett sådant begrepp.

De hemlösa som sover på icke biståndsbedömd plats i Göteborg behöver idag inte uppge personnummer eller sitt riktiga namn.

De som sover på biståndsbedömda platser behöver däremot det.

Båda dessa typer av platser kan samsas under ett och samma tak
Megitts avatar
2012-10-04, 23:32 #6
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B34-Y01:
att mötet antar ställningstagandet: "Alla människor i Sverige ska ha rätt till offentligt finansierat tak över huvudet. Ingen åtskillnad skall göras baserat på medborgarskap eller beteende."
Istället för medborgarlön - medborgarhyra?
Rätt till tak över huvudet är bra, men finansieringen bör definitivt förbli behovsprövad.
Megitts avatar
2012-10-04, 23:47 #7
Inte uppkopplad
Jag har sedan 2010 arbetat som fältassistent med hemlösa i Göteborgs stad.
Jag har nu yrkat avslag till samtliga attsatser tillhörande denna motion på teknikaliteter, men jag har även egna förslag.

Bostadsbristen i storstäderna är ett problem för många. För den som är hemlös idag är steget in på bostadsmarknaden enormt då de hamnar sist i kön av bostadssökande när värdarna skall fördela lägenheter.

* Avskaffa kraven på allmännnyttan att drivas affärsmässigt.
* Ställ åter sociala krav på allmännyttan.
* Bygg fler bostäder.

Detta skulle naturligtvis inte hjälpa alla, men det skulle hjälpa många, och för dem skulle det vara en bra mycket bättre hjälp än baracker utanför stadshuset, eller för den delen de lösningar som redan finns idag.

Andreas Bjärnemalm, Apis, Robobengt, Victoria Wagman
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-05, 07:09 #8
Inte uppkopplad
Jag gillar verkligen tanken, men ser inte yrkandet som gällande i alla kommuner. Det finns säkert flera kommuner där det helt enkelt inte finns plats utanför stadshuset.
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-05, 07:11 #9
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B34-Y04:
att Piratpartiet skall verka för att i kommuner där det finns hemlösa så skall man sätta upp baracker som de kan sova i. Dessa baracker skall finnas tydligt synliga och ständigt påminnande om dessa problem.
Alla kommuner har inte säkert plats framför sina stadshus, men det är bra om de kan vara allmänt synliga och ständigt påminnande - exempelvis framför stadshuset.
2012-10-07, 21:58 #10
Inte uppkopplad
Jag gillar viljan att lösa samhällsproblem som ligger bakom den här motionen.

Men...

Motionen i sig utgår ifrån en modell av verkligheten som är allt för enkel. Hemlöshet är inte ett problem som kan lösas, det är ett problem som bara kan mildras. Oavsett hur mycket pengar man lägger på problemet så kommer det alltid att finnas några människor som är allt för psykiskt sjuka/alkoholiserade/nedknarkade för att vara granne till någon.

Ska vi tvinga in dem i institutionsvård, eller ska vi låta dem vara hemlösa? Det är ett svårt moralikst val, och jag vet inte det rätta svaret. Institutionalisering var poppis för 50 år sedan, medan man idag föredrar att låta folk välja mellan gatan och socialen.

Jag skulle därför vilja att motionärerna tar sig en funderare till och till nästa medlemsmöte lägger en motion som bättre speglar verkligheten.

RikMatts
Henrik Brändéns avatar
2012-10-10, 16:08 #11
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B34-Y04:
att Piratpartiet skall verka för att i kommuner där det finns hemlösa så skall man sätta upp baracker som de kan sova i. Dessa baracker skall finnas tydligt synliga och ständigt påminnande om dessa problem.
Ju synligare, desto mer stigmatiseras de som måste gå in och ut! Problemen måste lösas med mer socialt bostadsbyggande, bättre missbrukarvård och bättre psykvård, inte genom att återinföra fattigstugorna mitt i byn!

Andreas Bjärnemalm, Henry Rouhivuori, Megitt, Tommten
AndersLindbäcks avatar
2012-10-13, 22:37 #12
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Ju synligare, desto mer stigmatiseras de som måste gå in och ut! Problemen måste lösas med mer socialt bostadsbyggande, bättre missbrukarvård och bättre psykvård, inte genom att återinföra fattigstugorna mitt i byn!
Synligheten är till för att se till att de som har ansvar för frågan gör något åt det hela i stället för att dölja det så att problemet kan ignoreras.
Megitts avatar
2012-10-14, 00:47 #13
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Synligheten är till för att se till att de som har ansvar för frågan gör något åt det hela i stället för att dölja det så att problemet kan ignoreras.
Det du vill att vi gör är alltså att sätta upp baracker utanför stadshuset, så att folk gör nåt annat åt det? Vore det inte mycket bättre att precisera det där andra och göra det direkt istället?

Många fler billiga hyresrätter och en allmännytta med socialt ansvar.
Bostadspolitik som den var för 30 år sen.

Apis
2012-10-14, 08:08 #14
Inte uppkopplad
Här är en TV-serie på UR Play på 10 avsnitt om hemlöshet: Hemlös

I sista avsnittet "Finns det lösningar" så propagerar Rolf för bostad först och sen vård om det behövs. Stöd istället för batong säger han.

Vi får också se att två personer som har möjlighet att sova i bostad väljer att inte göra det eftersom dom inte får sova tillsammans. Dom sover hellre tillsammans i en trappuppgång eller på en toalett någonstans än att sova på varsitt håll.

I avsnittet "Strukturer" så säger proffessor Janne Flyghed 14:45 in i programet att hans forskning visar att många som slussas ut från mentalsjukhusen senare vräks. Problemet är att dom inte hade kunskap om hur det är att bo själv, vad man behöver kunna. Dom var institutionaliserad och klarade därför inte att bo själv.

Här är massor av förslag mot hemlöshet som tagits upp i riksdagen: http://www.riksdagen.se/sv/Start/Sok...d=&sort=rel&a=

Det är tydligt att missbruk och psykiska problem är väldigt förknippat med hemlöshet. Så här skriver Uppdrag Granskning.
Citat:
Minst 70 procent av de hemlösa har missbruksproblem, 35 procent har psykiska problem och en fjärdedel har både psykiska problem och missbruksproblem.
Citat:
Regeringen beslöt 1998 att tillsätta en kommitté med uppdrag att utreda den samlade problematiken kring hemlöshet. År 2001 presenterade Kommittén för hemlösa sitt slutbetänkande "Att motverka hemlöshet" (SOU 2001:95) där en rad åtgärder föreslås.

I betänkandet finns bland annat en rad förslag som handlar om att uppmuntra nybyggnation av fler mindre och mellanstora lägenheter, och att kommunerna i högre utsträckning ska kunna erbjuda förstahandskontrakt.

En annan åtgärd är att ändra den nya sociallagen så att bestämmelsen om "rätt till bistånd" även ska inkludera rätten till en bostad.
Här är ett slutbetänkandet (SOU 2001:95) från Kommittén för hemlösa: Att motverka hemlöshet. En sammanhållen strategi för samhället
Det är så mycket text så jag har inte orkat läsa det.

Skulle det vara ett bra förslag att hemlösa i kommuner med bostadsbrist erbjuds hjälp och möjlighet att skaffa en bostad i kommuner som inte har bostadsbrist?

Jag kommer rösta avslag på den här motionen då den känns dåligt underbyggd.
2012-10-14, 12:37 #15
Inte uppkopplad
Jag har lagt yrkande B34-Y05:
att mötet antar ställningstagandet: "Alla hemlösa människor i Sverige ska ha rätt till offentligt finansierat tak över huvudet. Ingen åtskillnad ska göras baserat på medborgarskap eller beteende."
Jag menade inte att staten ska betala alla människors hyra; jag menade att staten ska se till att hemlösa får tak över huvudet. Skapar därför ett nytt omformulerat yrkande.
2012-10-14, 12:38 #16
Inte uppkopplad
Jag Jämkat bort mitt yrkande B34-Y01 till fördel för B34-Y05.

Mitt bortjämkade B34-Y01:
mötet antar ställningstagandet: &quot;Alla människor i Sverige ska ha rätt till offentligt finansierat tak över huvudet. Ingen åtskillnad ska göras baserat på medborgarskap eller beteende.&quot;

B34-Y05, som jag tycker bättre om:
mötet antar ställningstagandet: &amp;quot;Alla hemlösa människor i Sverige ska ha rätt till offentligt finansierat tak över huvudet. Ingen åtskillnad ska göras baserat på medborgarskap eller beteende.&amp;quot;
Henry Rouhivuoris avatar
2012-10-14, 13:38 #17
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B34-Y05:
Bra så slipper hemlösa ligga i stående järnvägsvagnar.
RikMattss avatar
2012-10-14, 23:07 #18
Inte uppkopplad
Som sagt kräver en lågentropipolitik (bostad åt alla) inom ett system att antingen energin ökar (mera pengar) eller att gränsen till "utanför systemet" gör hårdare.

Vägen till helvetet är kantad med goda föresatser. Det är inte en human politik att önsketänka.

Jag är emot "garantier" och allt sådant absoluttänkande. Det slutar alltid illa.

Livet måste man "grotta sig" igenom och göra det minst dåliga av.
RikMattss avatar
2012-10-14, 23:11 #19
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Skulle det vara ett bra förslag att hemlösa i kommuner med bostadsbrist erbjuds hjälp och möjlighet att skaffa en bostad i kommuner som inte har bostadsbrist?
Det var så man gjorde på 80-talet. De som muckade från fängelset i Skåne utan ordnad bostad fick av Kriminalvården en enkel biljett till Landskrona och ett telefonnummer till socialkontoret. Det är förstås överdrivet men hände.
Ravennas avatar
2012-10-15, 17:26 #20
Inte uppkopplad
Frågan är inte så svart/vit som motionärerna vill göra gällande.

Hemlös är man per definition när man saknar stadigvarande bostad. Det kan innebära att en person som tillfälligt bor hos sina föräldrar räknas som hemlös - trots att detta kanske till och med är självvalt och positivt för alla inblandade.

Motionen skulle innebära att dessa personer skulle kunna kräva statlig finansiering för sin självvalda situation.

Det är naturligtvis inte rimligt.

Emedan jag stödjer idén att alla ska vara garanterade tak över huvudet, så bör vi absolut inte blanda in statlig finansiering. Kyrkor, frivilligorganisationer och andra initiativ kan också fylla detta syfte.

I Sverige är problemet med "VERKLIG" hemlöshet mycket litet. De flesta hemlösa har någon form av temporärt boende - hos familj, på vandrarhem, i temporära lägenheter, genom kyrkor osv. En stor del av dessa fall hanteras redan av soc och finansieras av offentliga medel.

Det man istället borde jobba med anser jag är förebyggande åtgärder. Prevention. Jag tror att många som håller på att "trilla dit" skulle behöva en god man som tidigare går in och får ekonomin på fötter.

Megitt
Ravennas avatar
2012-10-15, 18:04 #21
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B34-Y05:
Det finns ingen anledning att begränsa finansieringen av detta till det offentliga, eller att tvinga på det offentliga utgifter som idag bärs av familjer eller frivilligorganisationer. Yrkandet öppnar för många frågetecken gällande finansieringen av bostad för t.ex. ungdomar som fortfarande bor hemma eller har temporär bostad hos kompisar (vanligt bland studenter, särskilt i augusti-september). Per definition är många av dessa nämligen hemlösa - trots att situationen kan vara självvald. Jag ser det som en dålig lösning på det verkliga problemet att dra på det offentliga en massa extrakostnader för denna frivilliga hemlöshet som de i så fall skulle tvingas finansiera.
Henrik Brändéns avatar
2012-10-16, 08:30 #22
Inte uppkopplad
att piratpartiet ska verka för att i kommuner där det finns hemlösa så ska man sätta upp baracker som de kan sova i utanför stadshuset.
Stigmatiserar de som behöver bo där. "Fattigstugan mitt i byn" i ny skepnad!
Henrik Brändéns avatar
2012-10-16, 08:34 #23
Inte uppkopplad
En bra utgångspunkt, som måste utvecklas vidare: Hemlösheten hänger intimt samman med problemen i psykiatrin och vården av missbrukare, och kan bara lösas tillsammans med dem.
PiratPendlerProtestants avatar
2012-10-29, 14:56 #24
Inte uppkopplad
Jag ogillar yrkande B34-Y05:
I princip ett bra förslag, men jag är helt emot pasus med beteende.
politiska och religiösa fanatiker bör inte genom denna lagstiftning säkra rättigheter.
erik78ses avatar
2012-10-29, 18:55 #25
Inte uppkopplad
Jag gillar yrkande B34-Y04:
att Piratpartiet ska verka för att i kommuner där det finns hemlösa så ska man sätta upp baracker som de kan sova i. Dessa baracker ska finnas tydligt synliga och ständigt påminnande om dessa problem.
Helt underbar politik. Såklart problemet är komplexare, men det sänder ut en signal i samhället också om vilken typ av värld vi vill ha.
2012-10-29, 19:22 #26
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av erik78se Visa inlägg
Jag gillar yrkande B34-Y04:
att Piratpartiet ska verka för att i kommuner där det finns hemlösa så ska man sätta upp baracker som de kan sova i. Dessa baracker ska finnas tydligt synliga och ständigt påminnande om dessa problem.
Helt underbar politik. Såklart problemet är komplexare, men det sänder ut en signal i samhället också om vilken typ av värld vi vill ha.
Vad är det för fint med att sätta barrackerna hemlösa ska bo i tydligt synliga som att hemlösa är några slags djur på ett zoo som ska exploateras för allmänheten? Jag tycker att det låter som en hemskt politik och hoppas verkligen att det blir avslag.

Andreas Bjärnemalm, Henrik Brändén, Megitt
2012-10-29, 19:35 #27
Inte uppkopplad
Tanken med yrkandet är bra såklart, att det inte är ett problem som man ska kunna blunda för. Men jag håller med Tommten, det finns mycket bättre sätt att visa att vi tycker detta är ett allvarligt problem som är ovärdigt ett modernt samhälle.
Christoffer Eldengrips avatar
2012-10-30, 09:20 #28
Inte uppkopplad
att piratpartiet ska verka för att i kommuner där det finns hemlösa så ska man sätta upp baracker som de kan sova i utanför stadshuset.
Finns där ingen stad finns där inget stadshus
2012-10-30, 11:43 #29
Inte uppkopplad
Det är fel att exploatera hemlösa för allmänheten som att de är djur på zoo.
2012-10-30, 11:44 #30
Inte uppkopplad
Det är fel att exploatera hemlösa för allmänheten som att de är djur på zoo.

Anton Nordenfur
erik78ses avatar
2012-10-31, 00:09 #31
Inte uppkopplad
I Södertälje undervisas en hel del skolbarn i barracker. Jag hör ingen som kallar detta för zoo. Då är inte ens barrackerna utanför stadshuset - som förövrigt är helt sanslöst påkostad.
Henrik Brändéns avatar
2012-10-31, 00:13 #32
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av erik78se Visa inlägg
I Södertälje undervisas en hel del skolbarn i barracker. Jag hör ingen som kallar detta för zoo. Då är inte ens barrackerna utanför stadshuset - som förövrigt är helt sanslöst påkostad.
Precis. Baracker kommer alltid att behöva användas för att lösa akuta lokalproblem. Att sätta upp baracker för hemlösa just utanför ett stadshus eller liknande, för att makthavarna alltid ska påminnas om problemet, är att förvandla de hemlösa från individer till demonstrationsobjekt.

JPAnderson, Megitt, Tommten
JPAndersons avatar
2012-10-31, 00:27 #33
Inte uppkopplad
Seriöst?! Jag trodde vi värnade den enskildes integritet i det här partiet?

Att rada upp hemlösa för allmän beskådan på det här sättet låter som en monumental brain-fart i sammanhanget.

Jösses...
JPAndersons avatar
2012-10-31, 00:28 #34
Inte uppkopplad
...detsamma gäller denna.
Anton Nordenfurs avatar
2012-10-31, 09:44 #35
Inte uppkopplad
Citat:
Jag lade Y04 för att det tar fram samma lösning som Y03 men på ett mer allmängiltligt vis, dock stöjder jag ingendera. Det är viktigare att belysa och lösa problemet på andra sätt än att skapa getthon. Avslag.
http://anton.nordenfur.se/?p=2970

JPAnderson
Gagarin Miljkovichs avatar
2012-10-31, 16:53 #36
Inte uppkopplad
I en demokrati kan vi inte tillåta oss att behandla våra medmänniskor som paria. En dag kan kanske du eller jag befinna oss i samma situation.

Livet tar märkliga vändningar ibland, när man minst anar det.

Samhället skall därför stödja att hemlösa har tak över huvudet, och mat för dagen.

Apis, Henrik Brändén, JPAnderson
Henry Rouhivuoris avatar
2012-10-31, 22:28 #37
Inte uppkopplad
Bra att tydliggöra att alla hemlösa skall ha lika rättighet till tak över huvudet.
infallsvinkels avatar
2012-11-01, 16:23 #38
Inte uppkopplad
Jag förstår att avsikten är att det ska vara skamligt för samhället att det finns hemlösa, men effekten skulle snarare bli att det vore ännu mer stigmatiserat att vara hemlös. Dessutom skulle det öka risken för de hemlösa att utsättas för våld.

Anton Nordenfur
Megitts avatar
2012-11-01, 19:43 #39
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av infallsvinkel Visa inlägg
Jag förstår att avsikten är att det ska vara skamligt för samhället att det finns hemlösa, men effekten skulle snarare bli att det vore ännu mer stigmatiserat att vara hemlös. Dessutom skulle det öka risken för de hemlösa att utsättas för våld.
Njae, de nuvarande barackernas placering i industriområden underlättar för ungdomsgäng att råna och misshandla de boende på väg hem från bussen. Utanför stadshuset skulle vara en säkrare miljö.
JPAndersons avatar
2012-11-02, 09:11 #40
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Megitt Visa inlägg
Njae, de nuvarande barackernas placering i industriområden underlättar för ungdomsgäng att råna och misshandla de boende på väg hem från bussen. Utanför stadshuset skulle vara en säkrare miljö.
Är det verkligen så illa? Kan inte minnas några skriverier om dylikt på senare tid.

Däremot, och detta erfar vi just nu här i Kil är att när kommunen vill avveckla de "tillfälliga" barackerna som oftast hamnar på just industriområden och bygga ett mer centralt boende för de hemlösa då är det främst medelsvenssons i villaområdena som absolut under inga omständigheter vill ha dessa hemlösa i sin närhet.

De kommer för nära deras hem eller barnens skola/dagis, som om de alla vore pedofiler eller våldtäktsmän/kvinnor hela bunten... det är så grymt omänskligt och kallt så det förslår.
2012-11-03, 11:43 #41
Inte uppkopplad
Jag blir lite kluven. Jag vill ju att hemlösa ska ha någonstans att bo, oavsett om de innehar svenskt personnummer eller ej. Jag fick dock input från en vän att det kan ju vara så att någon som bor i lägenhet som allmännheten betalar kan sova på härbergen och samtidigt hyra ut "sin" lägenhet för att få in extra pengar. :/

Ingen aning om ifall det ens är troligt att det skulle inträffa?
Anton Nordenfurs avatar
2012-11-03, 18:14 #42
Inte uppkopplad
Citat:
Ursprungligen postat av Victoria Wagman Visa inlägg
Jag blir lite kluven. Jag vill ju att hemlösa ska ha någonstans att bo, oavsett om de innehar svenskt personnummer eller ej. Jag fick dock input från en vän att det kan ju vara så att någon som bor i lägenhet som allmännheten betalar kan sova på härbergen och samtidigt hyra ut "sin" lägenhet för att få in extra pengar. :/

Ingen aning om ifall det ens är troligt att det skulle inträffa?
För det första tror jag sånt kan kontrolleras och förindras ganska enkelt. För det andra låter det som ett sätt där marknadsekonomin failar rätt rejält. Vi borde skaffa fler och billigare lägenheter istället, så att det behovet inte finns där.
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är