Piratpartiets mötesplattform

< DöljRiksdagslistan 2014
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-08, 09:20

Anton Nordenfur

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 21
Bostadsort: Linköping
Favoritförfattare: Danielewski / Lovecraft

Jag heter Anton Nordenfur, är 21 år gammal och har nu varit aktiv i Piratpartiet och Ung Pirat i nästan exakt fem år, och under denna tid har jag engagerat mig både på lokal och nationell nivå. Just nu sitter i partistyrelsen, är innovationspolitisk talesperson, och är ordförande i Linköping.

Under 2009 var jag snäppet för ung för att rösta, och jag spenderade det med att kampanja för Piratpartiet, främst på lokal nivå. 2010 kandiderade jag till Linköpings kommunfullmäktige samt var mycket aktiv i valkampanjandet, organisationen, valsedelsdistributionen, med mera.

Sedan dess har jag omfokuserat mer till nationell nivå. 2012 valdes jag in i partistyrelsen och 2013 blev jag talesperson för innovationsfrågor. Förra helgen var jag och representerade svenska Piratpartiet på PP EU-konferensen i Aten.

Jag har god erfarenhet av media, och har representerat partiet på TV, i debatter, i debattartiklar, et cetera, samt varit med på många av partiets events inklusive Bokmässan, Pride, och demonstrationer.

Jag arbetar som frilansande författare och översättare, och släppte i oktober min andra bok "Home".

(Bild är fri från upphovsrätt, av Louise Qvarfordt.)

Svara med citat
  (#2) Gammal
pelutt Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2012

Länk: #290365
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-08, 15:35

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

Best of luck,
Elin

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Emil Isberg
  Skicka ett meddelande via Skype™ till pelutt  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290366
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-08, 15:45

Hej!

Jag skiljer mig bara åt från partiet i ett par småfrågor, ingenting stort. Ett exempel är TV-licens, som jag helst vill ska tas bort helt istället för, som partiet tycker, läggas om till skattesedeln. Men jag skulle rösta med partiet om jag fick chansen att rösta om frågan i riksdagen.

Däremot har jag förstås åsikter partiet inte tagit ställning i, och områden som jag gärna skulle se att vi är extremare i, men det är sådant jag hanterar med intern opinionsbildning.

Jag kan inte tänka mig en fråga som är så stor för mig att jag skulle behöva rösta mot partiet i den. Det som är allra viktigast för mig där är grundläggande mänskliga rättigheter, och där har partiet väldigt starka principer.

Partisekreterare, kandiderar för omval.

Bloggar på antonnordenfur.com.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290759
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-26, 09:10

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#5) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #290770
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-26, 11:39

Hej!

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?
I riksdagen skulle jag fullt ut följa Piratpartiets ställningstaganden om fildelning, eftersom jag i så fall skulle vara invald på Piratpartiets mandat.

Det allra viktigaste i upphovsrättsfrågan är att göra fildelning för privat bruk helt lagligt - du ska aldrig åka dit för att fildela för privat bruk. Det här är någonting som Piratpartiet kommit väldigt långt med, och som vi faktiskt har en stor chans att lyckas med inom en nära framtid.

Nästa steg är att sänka den kommersiella upphovsrättens livslängd, som idag ligger på bisarra sjuttio år efter skaparens död. Piratpartiets ställningstagande är egentligen något optimistisk, men det vi först och främst måste göra är att starta en dialog om att sänka den. Något som att få den att upphöra efter skaparens död, eller sjuttio år efter skapelsen oavsett om skaparen lever, vore ett stort framsteg.

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Ståhl Visa inlägg
Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?
Upphovsrätt är en av partiets tre största frågor, tillsammans med integritetsskydd och kunskapsspridning. Om vi till exempel får chansen att rösta mellan en upphovsrättsreform, en övervakningsreform, och en patentreform är det lite av ett lyxproblem. Det ska i så fall diskuteras internt inom riksdagsgruppen, och då skulle jag följa riksdagsgruppens beslut.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
SatorinVacano

Svara med citat
  (#6) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290810
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-26, 20:00

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #290872
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-28, 00:48

Hej Leffe!

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Jag är under tidspress ganska ofta i mitt vardagsyrke, och får ganska ofta klienter som behöver ha klart ett jobb på nolltid. Jag är smått beroende av stressadrenalin, och tycker att jag är riktigt bra på att helt fokusera på att få klart någonting direkt trots kort deadline, utan att låta det påverka kvaliteten för mycket.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Jag tror jag är duktig på att bli stressad just när det behövs. Jag är inte riktigt en av dem som blir helt förstörd i julruschen utan snarare kan slappna av och inse att jag själv inte har en anledning att stressa.

Så när det behövs, alltså främst när det är ordentlig tidspress.

Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Jag blir som argast när folk inte respekterar andra, vilket ofta består av att de inte lyssnar på sina medmänniskor utan bara kör på själv.

Jag blir glad av glada människor, och jag blir glad när det är ständig utveckling framåt (ej att likställa med succé, PP har haft otrolig utveckling även när vi fått sämre opinionssiffror).

Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Jag brukar vara duktig på att se andra sätt att använda mig av det jag producerat, och samtidigt lära mig av det andra gjort. Ett par gånger har jag till exempel planerat eller för den delen skrivit färdigt en debattartikel, men insett att någon annan pirat skickat in en på samma tema till samma tidning. Då är det bara att lära sig av vad den andra skrev, och / eller skicka in till en annan tidning. Det finns ofta lösningar.

Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Det beror på. I grupper med en naturlig ledare hamnar jag lätt som en idékastare som håller sig mer i bakgrunder, och i gruppen där det inte finns en lika naturlig ledare brukar jag ta den rollen. Men det beror på gruppens dynamik.

Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Jag har som sagt svårt för människor som inte respekterar andra. Jag har på senare tid blivit bättre på att samarbeta även med de som kanske inte delar mina mest grundläggande värderingar om det verkligen behövs (bl a sexister, rasister). Då lägger jag helt enkelt det åt sidan och försöker att inte ta upp det om det inte har att göra med samarbetet. Man ska kunna arbeta med någon utan att nödvändigtvis respektera varandras värderingar eller åsikter.

Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Jag utvecklar mina åsikter för mycket ibland, speciellt när jag pratar on the spot, och det är någonting jag arbetar på.

Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Jag är analytisk, kreativ, och duktig på att arbeta hårt, och jag är bra på att snabbt ta till mig och utvärdera stora volymer information.

Citat:
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
En chef som inte är allt för bossig, utan ger någon ett uppdrag och låter mig själv lösa detaljerna. Jag ogillar verkligen överkontrollerande chefer, och arbetar betydligt bättre när jag får hitta mina lösningar själv.

Citat:
10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
Beror på arbetet vi gör tillsammans, men regeln överlag är en människa som respekterar omvärlden, och som är trevlig att umgås med men samtidigt vet gränsen mellan arbete och fritid. Jag har arbetat tillsammans med människor som jag kommer bra överens med, men sen ser varje arbetstillfälle som en social lekträff snarare än just ett arbetstillfälle - det är ju kul, men man får inte mycket gjort.

Citat:
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
För mer långtgående projekt är jag bra på att direkt börja planera ut ett schema med vad som behöver göras och hur lång tid det tar, så att jag inte behöver göra allt i sista minuten.

För kortare projekt är det viktigare att direkt gå till att analysera vad som behöver göras och hur, så att det görs effektivt och produktivt.

Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Intelligenta, drivna, produktiva människor med bra människovärden och viljan att arbeta för ett bättre samhälle. Om fler politer delade de egenskaperna skulle inte Piratpartiet behövas.

Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Jag försöker ständigt utveckla mig, och hoppas att jag inte lyckas rationalisera bort några stora brister allt för mycket. Det jag fokuserar mest på just nu är att bli bättre på att umgås med människor, och att prokrastinera mindre.

Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Oj. Jag tycker generellt inte om att bossas runt allt för mycket och att välja mina egna tider, det är det jag älskar med att frilansa. Eventuellt skulle jag vilja skriva på heltid, antingen skönlitteratur eller faktaböcker, men det är rätt svårt att skriva det jag gillar att skriva och få det att gå runt ekonomiskt. Helst av allt skulle jag nog vilja vara ekonomiskt fristående, och kunna pyssla med de projekt jag känner för.

Svara med citat
  (#8) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #290891
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-29, 00:23

Vad tycker du om dessa förslag och påståenden i partiprogrammet?

"Alla som vistas i landet ska ha samma rätt till sjukvård, oavsett om man har papper och uppehållstillstånd eller ej."
(http://politik.piratpartiet.se/migration/)

"Det är också bra för oss, eftersom vi behöver välutbildade människor i landet."
(http://politik.piratpartiet.se/gaststudenter/)

Är de helt oproblematiska eller leder de till orimliga konsekvenser?

Svara med citat
  (#9) Gammal
m4u Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #290892
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-29, 00:31

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Något som att få den att upphöra efter skaparens död
Skulle inte detta öka risken för att kreativa personer mördas som ganska unga efter att de skapat något med stort upphovsrättsligt värde?

Jag tycker det vore mer rimligt att man uppskattade livslängden på en person som dör i förtid till t.ex. 100 år. Det skulle minska incitatmentet för att mörda eller orsaka kreativa personer död på annat sätt. Vad tycker du om detta?

Svara med citat
  (#10) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #290893
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Anton Nordenfur - 2013-11-29, 00:34

Hej!

Citat:
Ursprungligen postat av m4u Visa inlägg
Vad tycker du om dessa förslag och påståenden i partiprogrammet?

"Alla som vistas i landet ska ha samma rätt till sjukvård, oavsett om man har papper och uppehållstillstånd eller ej."
(http://politik.piratpartiet.se/migration/)
Jag tycker att allt annat vore att gå emot väldigt grundläggande mänskliga rättigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av m4u Visa inlägg
"Det är också bra för oss, eftersom vi behöver välutbildade människor i landet."
(http://politik.piratpartiet.se/gaststudenter/)
Det stämmer väldigt väl. Jag utvecklar en hel del om det i en debattartikel jag skrev i januari: http://www.corren.se/asikter/debatt/...4-artikel.aspx

Citat:
Medan universitetet som ledaren påpekar har en viss skyldighet att marknadsföra sig till utlandet, så är detta bara en del av lösningen på problemet. Det fortsätter att finnas mängder av studenter som trots att de vill studera på högre nivå inte har råd. I stället tvingas de in i låginkomstjobb, och därigenom försvagar både världsekonomin och vår civilisations utveckling. Jag vet att jag antagligen aldrig skulle ha haft råd att studera om det hade kostat mig lika mycket som det i dag kostar en utländsk student.

Det är lätt att säga att detta är en investering, men det är svårt att investera pengar man inte har. För en outbildad ungdom, speciellt en med en fattig barndom, finns helt enkelt inte de hundratusentals kronor som krävs för en vanlig utbildning. Enda alternativet i det fallet är att börja jobba direkt, eller att söka sig till ett land där utbildningen är gratis – som Sverige, fram till hösten 2011.

Att gå tillbaka till systemet där vi inte tar betalt för utbildningen är kortsiktigt en ekonomisk förlust, men på lång sikt är det en stor vinst. Ungdomar som kommer till Sverige för att studera har en mycket god chans att stanna kvar efter sin examen, ta jobb och bidra till samhället. Vi behöver i dag arbetare inom många sektorer där hög utbildning krävs, och vi har tusentals studenter som mer än gärna utbildar sig och tar dessa jobb.

Att slopa terminsavgifterna och välkomna dessa studenter är någonting som alla vinner på – universiteten, samhället, och förstås studenterna.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar