Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan Lindgren - 2013-11-12, 20:18

Jan Lindgren

Kandiderar till Riksdagslistan 2014.

Ålder: 34
Bostadsort: Stockholm
Favoritbok: Stifelsetrilogin
Favoritserie: Babylon 5
Favoritmat: Stekta sparvar som flyger in i min mun när jag ligger på rygg

Jag ställer upp till valet att stå på riksdagslistan för att jag tror att jag kan vara en bra representant för partiet och dess medlemmar både under valet och i riksdagen.

Jag har varit med på EU-listan 2009 och riksdagslistan både 2006 och 2010 och har fått en stor vana och inblick i hur det är att stå på valsedel och att driva kampanj.

Sen jag gick med våren 2006 har jag haft flera olika roller i partiet och är precis på väg från ledningen till styrelsen för min andra omgång där. Som Distriktsledare för Stockholm (innan det fanns en förening) och som Kampanjledare på riksnivå har jag varit med och dragit i valkampanjer sen 2006 och har även hållit flera presentationer och varit intervjuad av TV och radio flera gånger samt hållit i demonstrationer m.m.

Civilt är jag utbildad som civilingenjör och jobbar just nu både som statistikingenjör och system manager (men kommer i januari gå över till att enbart vara statistikingenjör).

Jag älskar att läsa böcker och se på TV/film, även om jag har lite för ont om tid för det sen jag aktiverade mig i PP. Favoritgengrer är fantasy och sci-fi. Är även gammal roll- och brädspelare även om det också fått stryka på foten en hel del sen 2006.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #290590
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan Lindgren - 2013-11-13, 09:04

Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Jan Lindgren Inte uppkopplad

Jan Lindgrens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #290593
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan Lindgren - 2013-11-13, 10:58

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Nordenfur Visa inlägg
Hej!

Har du några åsikter som skiljer sig betydligt från partiets? Vilka är de av dessa som betyder mest för dig?

Är det några sådana åsikter som skiljer sig så pass att du skulle kunna tänka dig bryta mot partilinjen i denna fråga?

glhf,
Anton
Hej!

1) Inte som jag har hittat än så länge.

2) Se ovan. Men allvarligt - inte i dagsläget. Om det dyker upp nåt där jag kraftigt skiljer mig från partilinjen och det dessutom är en fråga jag verkligen brinner för så skulle jag hålla linjen, men försöka ändra den alternativt lämna partiet. Men för att jag skulle lämna partiet så skulle det typ krävas att vi gick och blev rassar eller nåt liknande.

------------------------------------------------------------------------------------
Avgående Partisekreterare - Nyvald sammankallande i partistyrelsen

Kandiderar till riksdagslistan - utfrågningstråd

Aktivism räcker inte - Varför Piratpartiet behövs, av Christian Engström

Svara med citat
  (#4) Gammal
Michael Ståhl Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2013

Länk: #290748
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan Lindgren - 2013-11-26, 09:06

Hej!

Några frågor om partiets möjligen mest uppmärksammade sätllningstaganden.

Vad är din inställning till partiets ställningstagande kring fildelning? För/emot, och framförallt varför?

Samt är vår politik kring fildelning något du skulle kunna tänka dig att förhandla bort för att få igenom andra delar av partiets politik? I vilken grad då isf?

Mvh
Michael

Svara med citat
  (#5) Gammal

Jan Lindgrens avatar

Länk: #290775
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan Lindgren - 2013-11-26, 12:16

Hej!

Jag är helt klart för fildelning för att jag i grund och botten anser att det är något positivt för samhället.

Oj. Ryggmärgen säger nej, men samtidigt så skulle det bli en väldigt svår avvägning om vi t.ex. kunde få igenom en upprivning av FRA-lagen mot nåt sånt.

Det jag kan säga är att det enda som eventuellt skulle kunna få mig att rucka på fildelningen är just rätten till ett privatliv. Å andra sidan så tycker jag att dessa två punkter allt oftare hänger ihop. Jag var ju tom på väg att skriva "upprivning av datalagringen" ovan tills jag kom ihåg att den ju handlar om fildelning.

------------------------------------------------------------------------------------

Svara med citat
  (#6) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #290817
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan Lindgren - 2013-11-26, 20:02

Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?

2) I vilka situationer brukar du bli stressad?

3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?

4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?

5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?

6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)

7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?

8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?

9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?

10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?

11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?

12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?

13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?

Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #291135
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan Lindgren - 2013-12-06, 08:07

Hej alla riksdagslistekandidater,

Vid midnatt efter lördag 7/12 startar omröstningen. Den kommer att ske i Pirate Web. Jag kommer därför under lördagen att lyfta in den presentation du gjort ovan, och den bild du lagt upp här, i Pirate Web.

Så som presentationen ser ut lördag förmiddag kommer den alltså att bli i själva omröstningsverktyget.

Eftersom vi kan komma att få frågor om våra kandidater från media, och media gärna publicerar bilder, är det bra om ni ser till att den bild ni laddar upp har hög upplösning, är fri att använda och att ni anger fotograf.

Vänliga hälsningar
/Henrik Brändén, partiledningen.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

Svara med citat
  (#8) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #291193
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan Lindgren - 2013-12-06, 11:49

Hej Kandidat!
Jag tvivlar inte på din lämplighet att sitta i riksdagen eller att utföra det riksdags politiska arbetet.
Däremot handlar min fråga om tid och något som störde mig oerhört i valet 2010. Detta var både hos kandidater med familj och högskolestudenter. (Skulle du vara intresserad av en längre förklaring så fråga i min tråd)

Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#9) Gammal

Jan Lindgrens avatar

Länk: #291230
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan Lindgren - 2013-12-07, 08:07

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Hej Kandidat!
Min fråga är följande hur mycket tid kan du reellt lägga ner på att kampanja och dyl augusti – september 2014 med tanke på familj, arbete, studier osv.?
Hej!

Jag har inte räknat på exakta mängden tid, men jag har sparat semester för att kunna ta ut mer semester inför de två valen så att jag kan lägga så mycket tid som möjligt på det här.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Jan Lindgrens avatar

Länk: #291232
Standard Sv: Kandidat, Riksdagslistan 2014: Jan Lindgren - 2013-12-07, 10:33

Citat:
Ursprungligen postat av Leffelini Visa inlägg
Här kommer en drös med frågor som har med samarbete, stress, konflikter och styrkor/begränsningar att göra:

1) När du är under tidspress inför en uppgift, hur agerar du? Hur hanterar du den uppgiften?
Det beror lite på vad för uppgift och exakt hur mycket tidspress jag är under. Men generellt sett så brukar jag se till att få bort så mycket distraktioner som möjligt och sen sitta och fokusera på uppgiften jag har att leverera. Om jag inser att risken är stor att jag inte hinner i tid så brukar jag även förvarna om detta.

Citat:
2) I vilka situationer brukar du bli stressad?
Jag kan bli stressad när det är en extremt viktig uppgift som måste lösas och jag inte tror att jag hinner i tid. Annars gillar jag inte när jag har för många uppgifter för att hinna lösa alla på utsatt tid.

Citat:
3) Vad gör dig arg/upprörd och glad/uppspelt?
Jag blir glad av när saker går bra, när jag får umgås med trevliga människor.

Arg/upprörd brukar jag mest bli när nån ger sig på mina vänner eller när nån medvetet och planerat går bakom ryggen på mig - speciellt om de sen låtsas som om det inte var meningen.

Citat:
4) Hur reagerar du om uppgiften du planerat att lösa, löses av någon annan och på ett helt annat sätt än du tänkt dig?
Så länge som den faktiskt är löst så blir jag glad, men om jag inte fått nån förvarning om att nån annan ska lösa den blir jag nog lite irriterad. Jag tar och kikar på hur personen har löst uppgiften och ser om jag kan lära mig nåt av det.

Citat:
5) Vilka roller brukar du få/ta i en grupp? Varierar det eller är det ungefär samma roll i alla grupper?
Det varierar nåt otroligt beroende på gruppens sammansättning och hur mycket kunskap jag har i ämnet som ska avhandlas av gruppen (för jag förutsätter att vi pratar om en arbetsgrupp här och inte bara ett gäng kompisar på fritiden). Har ofta hamnat i nån sorts ledarroll, mentorroll eller problemlösare.

Citat:
6) Beskriv en gång det var helt omöjligt för dig att samarbete med någon. Vad gjorde du för att lösa situationen? (Behöver såklart inte nämna några namn!)
Hmm... senaste gången jag kommer på var när jag pluggade och jag och en kille blev ihopparade för att göra inlämningsuppgifter. Vi löse det genom att dela upp alla inlämningsuppgifter mellan varandra på lämpligt sätt så vi hade så lite kontaktyta som möjligt och sen gjorde var och en det vi skulle göra.

Citat:
7) Vilka begränsningar brukar andra säga att du har? Håller du med dem?
Att jag är för dålig på att sälja in mig själv - alltså att jag har svårt att presentera det jag är bra på och att jag gärna istället nedtonar mina styrkor och det jag har uppnått. Har även fått höra att jag är "för snäll" och att jag har för höga förväntingar på mig själv. Tror inte jag har hört det, men jag vet med mig att jag kan bli långrandig - skriva långt när det räcker med nåt kort eller prata för länge.

Jag håller absolut inte med om att jag är "för snäll", men annars ja.

Citat:
8) Vilka styrkor anser du att du har som kommer gynna dig när du ska jobba i riksdagen?
Jag har lätt för att ta till mig information och hitta viktig information i större mängder oviktig information. Jag är social och trevlig och har lätt för att lära mig nya saker. En viss envishet är nog bra att ha också och jag är bra på att analysera problem och att lösa dem.

Citat:
9) Beskriv din dröm-chef! Hur skulle hen vara och bete sig för att du skulle trivas på jobbet?
Hen skulle ge mig stort utrymme för mig att lösa mina arbetsuppgifter på mitt eget sätt och ge stöd och uppbackning när jag har problem och ge beröm för ett bra arbete. Hen skulle definitivit inte gå in och detaljstyra mig i varje arbetsuppgift i stil med: "Du gör såhär, sen gör du såhär och så avslutar du med att göra såhär." Det har jag råkat ut för tidigare och det tål jag verkligen inte.

Citat:
10) Om du skulle beskriva din dröm-kollega, hur skulle du beskriva hen?
En person som kan kommunicera och säga till när det blir för jobbigt, men också inte är rädd för att ta på sig vilket arbete som helst. En person som vågar erkänna när hen har haft fel men kan stå på sig när hen har rätt. Och gärna ett stort sinne för humor så man kan skämta lite medan man jobbar.

Citat:
11) När du får en helt ny uppgift, vad är det första du gör när du ska börja arbeta på den?
Kollar vilka förväntningar som finns på mig när det gäller att lösa uppgiften. Sen tittar jag gärna på hur andra har löst en sån uppgift eller liknande uppgifter innan jag hittar mitt eget sätt att lösa den på.

Citat:
12) Om det var du som helt själv bestämde vilken riksdagsgrupp som PP skulle ha, hur skulle du resonera när du satte ihop gruppen? Vilka egenskaper skulle du leta efter?
Hmm... jag skulle leta efter människor som i så stor utsträckning som möjligt påminde om mina dröm-kollegor så jag får jobba med bra personer.

Näh, men att ha en grupp där man kan kommunicera med varandra men där gruppen inte är homogen utan har vitt skilda bakgrunder när det gäller uppväxt, studier, arbete m.m. så vi får så bra representation för det svenska folket som möljigt.

Citat:
13) Vad känner du att du behöver utveckla mer kring din personliga utveckling? Vad skulle du vilja jobba vidare på?
Inget. Jag är perfekt som jag är.

Jag tycker att stresshantering är nåt som måste hållas vid liv för om man inte gör det så slutar man och så är man plötsligt sönderstressad fastän man egentligen har verktygen för att inte vara det. Utöver det jobbar jag gärna med de begränsningar som du frågade om ovan.

Citat:
Och bonusfråga: Vad (förutom politik) skulle vara ditt absoluta drömyrke?
Va?! Får jag bara välja ett?! :O
Umm... oj... jag... det finns så många saker som verkar spännande att göra så jag vet verkligen inte. Men jag skulle inte ha nåt emot att vara författare... tror jag...

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar