Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
StefanK Inte uppkopplad

StefanKs avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-01, 14:46

Citat:
svanstrom (2006-Jul-01)
Bara att du har (varit med och) tagit fram trasiga system så betyder det inte att alla system är trasiga.
...
Återigen så talar du om trasiga lösningar som om deras existens är bevis på att icke-trasiga lösningar inte existerar.
...
Återigen ett trasigt system, och existensen av ett trasigt system bevisar inte att det inte finns icke-trasiga system... Alla dina "bevis" går ut på att du inte kan sätta ihop säkra system och att det i dag finns oerhört dåliga system, det är inte direkt fina bevis för något annat än eventuellt huruvida du är eller inte är lämpad att jobba med det du gör.
Jag vet inte vilken utopi du lever i, men alla system är sårbara. Här talar vi använding av digtala identiteter i en stor bred skala. 10000-tals system och företag är inblandade. Allt från hemsnickrade webbshoppen till resebyråers mixade system med stordatorer, webservices osv.

Jag skulle vilja vända på ditt resonemang, bara för att du har ETT säkert system bevisar det inte att ALLA är det.

Men om du bara diskuterar en utopi där alla sitter med ett verifierat säkert system, javisst, då hakar jag på.. Men så kommer det aldrig bli.

----------------------------------------------------------

Övervakningssamhället är inte nära, det är redan här!

Svara med citat
  (#2) Gammal
StefanK Inte uppkopplad

StefanKs avatar

Länk: #37832
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-01, 14:52

Citat:
svanstrom (2006-Jul-01)Är systemet omöjligt att attackera? Nej, men om du tänker försöka bevisa att du passerade genom en passerstation du aldrig var i närheten av så blir det i praktiken omöjligt utan extrema resurser (eftersom man har för många säkerhetskontroller så kan inte enskilda individer påverka hela systemet, utan man behöver behörighet samt fysisk tillgång till flera olika system för att komma åt allt; och det ska man lyckas göra utan att lämna spår, i praktiken omöljigt i ett bra designat system), och om du vill passera utan att identifieras så drar du upp huvan, ner kepsen och betalar kontant istället.
Det är ju inte bara positiv identifiering som är intressant, för kriminella är det negativ identifiering. T.ex. att loggar försvinner. Det spelar ingen roll om den kriminella personen använder kortet helt som det ska om sedan information om detta försvinner. Och som jag sa innan, behövs bara en enda svag länk för att allt ska rasa och det finns alltid en svag länk (person,program,system,m.m.), speciellt det handlar om 10000-tals system, var och ett hemsnickrat för de företag som utnyttjar det.

Svara med citat
  (#3) Gammal
StefanK Inte uppkopplad

StefanKs avatar

Länk: #37834
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-01, 14:58

Citat:
svanstrom (2006-Jul-01)det är inte direkt fina bevis för något annat än eventuellt huruvida du är eller inte är lämpad att jobba med det du gör.
Och med det personangreppet så kan du räkna ut mig ur den här diskussionen. byebye.

Svara med citat
  (#4) Gammal
pmanlig Inte uppkopplad

pmanligs avatar

Länk: #37879
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-01, 21:14

Citat:
svanstrom (2006-Jul-01)Om det är ok, var ska man då dra gränsen där det inte längre är ok; skulle det t.ex. vara ok att man får lägre taxa om man identifierar sig när man åker taxi, eller lägre taxa i andra situationer där man identifierar sig?
Svårigheten att dra gränser här är systemets akilleshäl. Hur skall det här detaljstyras för att inte systemet skall kunna missbrukas? Hur vet vi att det inte är OK att nobba taxikunder som inte kan identifiera sig om klockan är efter 00:00? Hur skall vi förhindra att det i olika fall blir ett krav att lämna ut uppgifter?

Systemet som sådant tror jag uppmuntrar till diskriminering genom att det gör diskriminering alldeles för lätt. Därför tycker jag att vi alla ska ge upp "rätten" att lämna ut information.

Svara med citat
  (#5) Gammal
ZED Inte uppkopplad

Länk: #37932
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-02, 06:32

För såpass längesedan som 40 år sedan, så råkade en man jag kände ut för att bli stämd inför tinget i en fråga som han inte hade en aning om...

Det var bara så att han hade förlorat sitt körkort, tappat det eller nåt. Någon hade hänvisat till detta dokument i en knepig situation och därmed blev han stämd inför tinget i en fråga som inte var hans....

nu löste det sig till slut, men att fuska med personuppgiftert är inget nytt.

Det är bara de tekniska förutsättningarna som är annorlunda!

Fast det gör det ju inte mindre skrämmande!

Än är det inte förbjudet att vara dum i Sverige!:)

Svara med citat
  (#6) Gammal
svanstrom Inte uppkopplad

svanstroms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #37985
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-02, 13:39

Citat:
StefanK (2006-Jul-01)Här talar vi använding av digtala identiteter i en stor bred skala. 10000-tals system och företag är inblandade. Allt från hemsnickrade webbshoppen till resebyråers mixade system med stordatorer, webservices osv.

Nej, det gör vi inte, vi talar om ett distribuerat system för att bära med sig samt kunna dela med sig av kryptografiskt signerad information; den informationen är säker så länge som den kan verifieras på ett acceptabelt sätt samt inget stort hopp sker inom teorierna som ligger bakom algoritmerna man använder sig av... Om ett hemsnickrat system erkänner person A som person B så är det ett fel i systemet, och det felet resulterar i att man vid en närmare kontroll inte kan verifiera att det verkligen handlade om person B i just den transaktionen. Om fel sker på grund av trasiga system så går det i efterhand inte att lägga fram systemets felaktiga antagelse som bevis eftersom det helt enkelt saknas grund för det som systemet "tror" hände under den pågående transaktionen; jämfört med t.ex. i dag när en vakt kanske säger att det var Sinä Epäpätevä som slog ner en kille på krogen bara för att det stod Sinä Epäpätevä på ID-kortet som just den killen visade upp när han kom in.

Citat:
Jag skulle vilja vända på ditt resonemang, bara för att du har ETT säkert system bevisar det inte att ALLA är det.

Du behöver arbeta på din retorik, och även din läsförståelse, den enda som talar för användningen av ett trasigt system för att "frivilligt lämna mer information" är du; jag talar om ett säkert system för ett dylikt system, och det räcker bra det... Att du fortfarande kan kopiera allt från Konsumkort till VISAkort bryr jag mig inte om, för det har inte med det här systemet att göra; du kan dock lägga in existerande kort inom systemet och på så sätt lägga till den extra säkerhet som behövs för att bevisa vem det verkligen var som använde Konsum- eller VISA-kortet. Du behöver inte ens ändra de nuvarande systemen, utan du lägger på ett lager till innan den vanliga informationen förs in i det vanliga systemet, och det i det extra lagret som kvittohanteringen sköts.

Så länge som det vanliga systemet finns kvar så kan det så klart utnyttjas, men det skulle med tiden kunna fasas ut; och det utan att man behöver ta bort det underliggande och fungerande systemet, utan man ändrar bara "inkörsporten" till det.

--

...

Svara med citat
  (#7) Gammal

svanstroms avatar

Länk: #37987
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-02, 13:44

Citat:
StefanK (2006-Jul-01)Det är ju inte bara positiv identifiering som är intressant, för kriminella är det negativ identifiering. T.ex. att loggar försvinner. Det spelar ingen roll om den kriminella personen använder kortet helt som det ska om sedan information om detta försvinner. Och som jag sa innan, behövs bara en enda svag länk för att allt ska rasa och det finns alltid en svag länk (person,program,system,m.m.), speciellt det handlar om 10000-tals system, var och ett hemsnickrat för de företag som utnyttjar det.

Där har vi det där problemet med läsförståelse igen... Jag har redan pratat om att man sprider ut signerad information, du måste glömma de helt centraliserade system som du säkert sitter och pillar på.

--

...

Svara med citat
  (#8) Gammal

svanstroms avatar

Länk: #37988
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-02, 13:46

Citat:
StefanK (2006-Jul-01)
Citat:
svanstrom (2006-Jul-01)det är inte direkt fina bevis för något annat än eventuellt huruvida du är eller inte är lämpad att jobba med det du gör.

Och med det personangreppet så kan du räkna ut mig ur den här diskussionen. byebye.

Ta det som ett personangrepp om du känner för det, men av det du har sagt så skulle jag aldrig släppa dig i närheten av designen av ett säkerhetssystem; iaf inte så länge som det inte handlar om något annat än enkla programmeringsarbeten låååångt från själva designfasen.

--

...

Svara med citat
  (#9) Gammal
gustafsd Inte uppkopplad

gustafsds avatar

Länk: #38071
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-02, 23:53

OK, om vi antar att det är tekniskt möjligt (har ingen som helst uppfattning så jag får lite på dig när du säger att det går och är ekonomiskt lönsamt), vilken typ av belöning är det du syftar på att man ska få och för vilken typ av extrainformation. Du ger ett exempel med flyget, och jag kan inte se vad för information utöver den du måste lämna ut som flygbolaget skulle ha tillräcklig nytta av för att du skulle få din bonus. Flygbolaget och tullen vill nog ha reda på din identitet och nationalitet, men jag ser inte att de har så stor nytta av skostorlek, social ställning eller vad helst för information du vill lämna ifrån dig. Eller är tanken att staten ska sponsra rabatterna/fördelarna för att få tillgång till ett övervakningssystem utan motstycke?

_____________________________________________<br>
"– I mina mer cyniska stunder har jag sagt att det spelar egentligen ingen roll vad vi skriver i lagremissen, jag kommer att slutföra den i alla fall." - Odenberg

Svara med citat
  (#10) Gammal
pmanlig Inte uppkopplad

pmanligs avatar

Länk: #38074
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-03, 00:06

Citat:
gustafsd (2006-Jul-03)OK, om vi antar att det är tekniskt möjligt (har ingen som helst uppfattning så jag får lite på dig när du säger att det går och är ekonomiskt lönsamt), vilken typ av belöning är det du syftar på att man ska få och för vilken typ av extrainformation. Du ger ett exempel med flyget, och jag kan inte se vad för information utöver den du måste lämna ut som flygbolaget skulle ha tillräcklig nytta av för att du skulle få din bonus. Flygbolaget och tullen vill nog ha reda på din identitet och nationalitet, men jag ser inte att de har så stor nytta av skostorlek, social ställning eller vad helst för information du vill lämna ifrån dig. Eller är tanken att staten ska sponsra rabatterna/fördelarna för att få tillgång till ett övervakningssystem utan motstycke?
Man skulle ju kunna anta att flygbolagen var intresserade av exempelvis religiös tro, partitillhörighet, yrke, var du är anställd och om du är tidigare straffad för brott. Allt för att skydda oss mot terroristhot, brottslingar och stämningar mot flygbolaget, naturligtvis.

Polisen i England lär visst gå efter t.ex. klädsel när de utvärderar om du är terrorist eller inte, så det är t.o.m. möjligt att de är intresserade av ditt skonummer...

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Gör personnummret frivilligt megaman Övrig piratpolitik 26 2010-05-19 15:08
"Datalagringsdirektivet måste göras frivilligt" Martin Ekdahl PP i media 8 2010-03-11 12:15
"Piraterna måste få sina väljare lämna datorn i dag " Urskogen PP i media 13 2009-06-07 19:14
Måste lämna fingeravtryck för att äta i skolmatsalen Mårten Fjällström PP i media 14 2008-10-21 14:16