Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
gustafsd Inte uppkopplad

gustafsds avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-03, 00:30

Citat:

Man skulle ju kunna anta att flygbolagen var intresserade av exempelvis religiös tro, partitillhörighet, yrke, var du är anställd och om du är tidigare straffad för brott. Allt för att skydda oss mot terroristhot, brottslingar och stämningar mot flygbolaget, naturligtvis.

Och om jag inte vill lämna ifrån mig den informationen vad kommer då flygbolaget tro? Att jag är terrorist? Då är vi tillbaka på mitt tidigare argument att om man inte avslöjar allt har man nått att dölja.. Jag kanske inte vill att min chef på mjukvaruföretaget ska få reda på att jag är med i piratpartiet. Ska jag bli terroriststämplad för det?

_____________________________________________<br>
"– I mina mer cyniska stunder har jag sagt att det spelar egentligen ingen roll vad vi skriver i lagremissen, jag kommer att slutföra den i alla fall." - Odenberg

Svara med citat
  (#2) Gammal
svanstrom Inte uppkopplad

svanstroms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #38093
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-03, 02:59

Citat:
gustafsd (2006-Jul-03)
OK, om vi antar att det är tekniskt möjligt (har ingen som helst uppfattning så jag får lite på dig när du säger att det går och är ekonomiskt lönsamt), vilken typ av belöning är det du syftar på att man ska få och för vilken typ av extrainformation. Du ger ett exempel med flyget, och jag kan inte se vad för information utöver den du måste lämna ut som flygbolaget skulle ha tillräcklig nytta av för att du skulle få din bonus. Flygbolaget och tullen vill nog ha reda på din identitet och nationalitet, men jag ser inte att de har så stor nytta av skostorlek, social ställning eller vad helst för information du vill lämna ifrån dig. Eller är tanken att staten ska sponsra rabatterna/fördelarna för att få tillgång till ett övervakningssystem utan motstycke?
<br>
<br>
Man skulle kunna tänka sig att vanliga passagerare måste gå fram till en disk och lämna in sina väskor och få sina pass kontrollerade manuellt, sedan så går de vidare och visar upp pass och biljetter och får sitt handbagage kontrollerat... efter det så är de inne vid terminalen, och innan de går ombord så visar de upp pass/biljetter.<br>
<br>
För att flygbolaget ska ha marginaler när det gäller antal fyllda stolar, för att du ska hinna igenom allt det där och för att väskorna i lugn och ro ska kunna lastas ombord, så kanske de kräver att du är på plats minst en timma innan; kanske till och med att du måste ha nått fram till första kontrollen (incheckningen av väskor) en timma innan avgång.<br>
<br>
Nu tänker vi oss en digital lösning, och låt oss säga att det är Arlanda vi talar om...<br>
<br>
Som digital kund så får flygbolaget automatiskt reda på att du är på plats så fort som du kommer in på flygplatsens område, genom att sammarbeta med flygbussarna och tågen (eller taxibolaget du bokat för resan till ARN) så kan de få reda på att du verkligen kommer dyka upp kanske en hel timma (eller iaf på sthlm eller uppsala tågstation) innan du ens kommer till flygplatsen; de vet alltså säkert att du är på väg, och redan vid den elektroniska kontrollen så får du ett meddelande om att din plats är reserverad. Om bussen/tåget/taxin blir försenad så kan flygbolaget hålla koll på om du kommer missa flyget eller inte, antingen möta dig när du kommer in på ARN eller ringa och ge dig ombokningsalternativ.<br>
Som elektronisk passagerare så får du ta ombord mer handbagage om du väljer att inte checka in något, du slipper då hela första kontrollen som gäller för vanliga passagerare och kan gå direkt till kontroll två; så länge som du elektroniskt har förvarnat att du är på väg minst 30 minuter innan så kanske det räcker med att du passerar kontroll två 20 minuter innan avgång.<br>
<br>
Genom att automatiskt ha lämnat över dina digitala dokument så kan övervakningskamerorna på ARN hålla koll på dig, och när du passerar kontroll två så identifieras du inte av att någon kollar ditt papperspass, utan av fingeravtryck samt övervakningskamera även där.<br>
Biometriska system är inte 100%-iga, men genom att använda det i flera led på detta sätt så går säkerheten upp markant; kombinerat med övriga led i en sådan här lösning så blir säkerheten väldigt väldigt bra.<br>
<br>
Genom att kombinera ett sådant system med t.ex. väskövervakningssystemet som används på Helsingforsflygplats så kan du direkt när/om du råkar gå ifrån din väska markeras av systemet, och en person kontrollerar snabbt vad som hänt och antingen ringer din mobil eller skickar ut en anställd som plockar upp din väska och går över till dig med den.<br>
<br>
<br>
Rent praktiskt så innebär den digitala lösningen att om du packar lite smartare så kan du vakna senare, du kan åka hemifrån senare, du kommer till flygplatsen senare, slipper stå i en lång kö och flyter lättare igenom allt fram till gaten; din närvaro i systemet gör att din plats blir mer garanterad vid överbokningsproblem (i princip alla flyg är överbokade), det ökade handbagaget gör att du slipper stå i kö och vänta på extra bagage när du anländer, och om det blir problem (som försenat tåg) så kan flygbolaget planera runt det och kontakta dig med en lösning.<br>
<br>
GPS i mobilen och Internetkontakt via den och din mobil kan själv ta kontakt med flygbolaget t.ex. 2-3 timmar innan avgång och hålla dem uppdaterad hur det ligger till för dig, och det behöver inte ske genom att varje steg du tar övervakas av dem; istället så kan flygplatsens system säga att det vill se dig inom 10 mil från flygplatsen 1.5h innan avgång, och om du inte befinner dig där då så ber din mobil dig bekräfta flygtiden... och när du sedan befinner dig på en någorlunda rak sträcka på väg mot flygplatsen så börjar den uppdatera flygplatsens system om din mer exakta position.<br>
<br>
<br>
Du flyter igenom flygbolagets system, vilket kan hantera laster, bränsleberäkningar, platsbokningar etc på ett smidigare sätt; och själv så får du anlända senare, flyta igenom istället för köer och du får bättre service eftersom de kan erbjuda dig tjänster som annars inte är möjliga.<br>
<br>
<br>
(Bara några exempel, jag skulle kunna prata på i timmar om sådana system...)

--

...

Svara med citat
  (#3) Gammal

svanstroms avatar

Länk: #38211
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-03, 19:21

Citat:
gustafsd (2006-Jul-03)OK, om vi antar att det är tekniskt möjligt (har ingen som helst uppfattning så jag får lite på dig när du säger att det går och är ekonomiskt lönsamt), vilken typ av belöning är det du syftar på att man ska få och för vilken typ av extrainformation. Du ger ett exempel med flyget, och jag kan inte se vad för information utöver den du måste lämna ut som flygbolaget skulle ha tillräcklig nytta av för att du skulle få din bonus. Flygbolaget och tullen vill nog ha reda på din identitet och nationalitet, men jag ser inte att de har så stor nytta av skostorlek, social ställning eller vad helst för information du vill lämna ifrån dig. Eller är tanken att staten ska sponsra rabatterna/fördelarna för att få tillgång till ett övervakningssystem utan motstycke?

Jag kanske var lite för IT-nördig i mitt förra svar, så tänkte lägga till lite...

I din extra information så kanske det står vad du föredrar för mat, för musik, för filmer, hur lång du är, vad du väger, vad för sittplats du föredrar, om du inte är villig att sitta vid en nödutgång (t.ex. för att ett lättare handikapp hindrar dig från att hantera dörren) och din favoritdrink, godis, taxfreevaror etc.

Istället för att höra att du får välja mellan kött eller fågel, och köttet tar slut raden innan de kommer till dig, så får du kött reserverat åt dig; musikkanalerna och filmerna som erbjuds skjuts inom vissa parametrar mer åt vad dagens passagerare föredrar (och minimera antalet gånger man som regelbunden resande behöver se en och samma film), du får en sittplats som är mer passande för din längd, extra breda passagerare platseras utspritt så att de kan röra sig lättare (och du som ensamresande slipper sitta mellan två stycken som båda behöver breda ut sig lite över ditt område); och när du under resans gång trycker på knappen som lockar dit en värdinna så kan hon snabbt titta till på en skärm och se vad du föredrar för något samt vad som finns i lager, så när du ber om en drink så kan hon direkt föreslå något som troligtvis kommer passa utmärkt (istället för att du ska fråga vilka vodka/whiskeysorter de har, om det är pepsi eller coke etc...).

--

...

Svara med citat
  (#4) Gammal
pmanlig Inte uppkopplad

pmanligs avatar

Länk: #38247
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-03, 22:13

Citat:
gustafsd (2006-Jul-03)Och om jag inte vill lämna ifrån mig den informationen vad kommer då flygbolaget tro? Att jag är terrorist? Då är vi tillbaka på mitt tidigare argument att om man inte avslöjar allt har man nått att dölja.. Jag kanske inte vill att min chef på mjukvaruföretaget ska få reda på att jag är med i piratpartiet. Ska jag bli terroriststämplad för det?
Sarkasmen gick visst inte riktigt fram - Ja, det är precis det som är absurt med systemet! Jag läste för ett tag sedan om en kille som hade blivit gripen av polisen i London efter ett större pådrag. Killen hade:

1. "För varm klädsel för årstiden"

2. Han bar ryggsäck

3. Företaget han jobbade på hade dykt upp i en polisutredning därför att något busringt polisen vid en firmafest eller liknande.

4. Han jobbade för ett IT-/elektronikföretag och kunde något om tekniska prylar.

5. Han pratade inte med någon på perrongen, utan kollade SMS på mobilen medan han väntade på T-banan.

6. Han tittade inte polisen i ögonen när han gick ned i T-banan.

Jag kanske missar på någon detalj, men det är tydligen på det här sättet polisen sköter jakten på misstänkta terrorister. En lång lista över harmlösa småsaker, och om man får bingo så vinner man en natt i häktet och en massa obehag. Just på flygplatser är ju terroristparanoian riktigt extra påtaglig, så man får väl anta att de är lika intresserade av liknande detaljer där.

Om man vägrar lämna ut information, ja... Att bli gripen på terroristmisstanke kan ju lätt hända, och händer också i länder som Storbritannien där de har speciella terroristlagar som tillåter att polisen åsidosätter normala rutiner om att först fundera över bevisning o.s.v.

Svara med citat
  (#5) Gammal
StefanK Inte uppkopplad

StefanKs avatar

Länk: #38263
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-03, 23:27

Citat:
pmanlig (2006-Jul-03)
Citat:
gustafsd (2006-Jul-03)Och om jag inte vill lämna ifrån mig den informationen vad kommer då flygbolaget tro? Att jag är terrorist? Då är vi tillbaka på mitt tidigare argument att om man inte avslöjar allt har man nått att dölja.. Jag kanske inte vill att min chef på mjukvaruföretaget ska få reda på att jag är med i piratpartiet. Ska jag bli terroriststämplad för det?
Sarkasmen gick visst inte riktigt fram - Ja, det är precis det som är absurt med systemet! Jag läste för ett tag sedan om en kille som hade blivit gripen av polisen i London efter ett större pådrag. Killen hade:

1. "För varm klädsel för årstiden"
2. Han bar ryggsäck
3. Företaget han jobbade på hade dykt upp i en polisutredning därför att något busringt polisen vid en firmafest eller liknande.
4. Han jobbade för ett IT-/elektronikföretag och kunde något om tekniska prylar.
5. Han pratade inte med någon på perrongen, utan kollade SMS på mobilen medan han väntade på T-banan.
6. Han tittade inte polisen i ögonen när han gick ned i T-banan.

Jag kanske missar på någon detalj, men det är tydligen på det här sättet polisen sköter jakten på misstänkta terrorister. En lång lista över harmlösa småsaker, och om man får bingo så vinner man en natt i häktet och en massa obehag. Just på flygplatser är ju terroristparanoian riktigt extra påtaglig, så man får väl anta att de är lika intresserade av liknande detaljer där.

Om man vägrar lämna ut information, ja... Att bli gripen på terroristmisstanke kan ju lätt hända, och händer också i länder som Storbritannien där de har speciella terroristlagar som tillåter att polisen åsidosätter normala rutiner om att först fundera över bevisning o.s.v.
Men det där händer inte i svanströms perfekta värld där alla system är perfekta och allamänniskor bakom systemen också är perfekta.
För där är allt så... perfekt. Och säger man emot så är man dålig och har inte där att göra. Kritiserar man systemet så är man en del av problemet.

Det är därför jag verkligen ÄR piratpartist. Koncept är en sak, verklighet en annan.

----------------------------------------------------------

Övervakningssamhället är inte nära, det är redan här!

Svara med citat
  (#6) Gammal

svanstroms avatar

Länk: #38265
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-04, 00:00

Citat:
StefanK (2006-Jul-04)Men det där händer inte i svanströms perfekta värld där alla system är perfekta och allamänniskor bakom systemen också är perfekta.

För där är allt så... perfekt. Och säger man emot så är man dålig och har inte där att göra. Kritiserar man systemet så är man en del av problemet.

Så klart du är en del av problemet om du knallar omkring och vägrar att ens tänka på att det finns bättre lösningar, istället för att bara sitta och leka expert för att du jobbar med något trasigt; och hur folk tolkar informationen har inget att göra med huruvida systemet är säkert för att hantera informationen på vissa sätt... Så om du känner för att hoppa in med en personattack så kan du väl iaf göra det lite mer relevant än så där... eller helt uppenbart så verkar du tyvärr inte kunna det...

--

...

Svara med citat
  (#7) Gammal
StefanK Inte uppkopplad

StefanKs avatar

Länk: #38274
Standard RE: Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... - 2006-07-04, 02:22

Citat:
svanstrom (2006-Jul-04)
Citat:
StefanK (2006-Jul-04)Men det där händer inte i svanströms perfekta värld där alla system är perfekta och allamänniskor bakom systemen också är perfekta.
Så klart du är en del av problemet om du knallar omkring och vägrar att ens tänka på att det finns bättre lösningar, istället för att bara sitta och leka expert för att du jobbar med något trasigt; och hur folk tolkar informationen har inget att göra med huruvida systemet är säkert för att hantera informationen på vissa sätt... Så om du känner för att hoppa in med en personattack så kan du väl iaf göra det lite mer relevant än så där... eller helt uppenbart så verkar du tyvärr inte kunna det...
OFF TOPIC
Hittils har du inte bemött något av mina uppräknade problem med någon som helst substans, utan fortsatt att prata om en uppdiktad framtida utopi. Det är helt ok om du säger att "så här skulle det kunna vara i de bästa världar".

Ni lever vi inte i någon sådan värld.

I ditt första inlägg till mig så kommenterade du det som "paranoia kombinerat med avsaknad av insikt i de möjliga tekniska lösningarna", därför kände jag mig manad att informera dig om att jag inte var teknisk okunnig, inte ens okunnig inom området vi pratar om. Inte för att skryta eller för att mästra (en teknik du verkar ha stor förkärlek till) Efter att jag meddelat dig om att jag faktiskt vet vad jag pratar om när det gäller systemen idag, och om de faktiska problem som finns så väljer du att smutskasta mig och implicit säga att jag gör trasiga osäkra system. Det gjorde att jag valde att sluta diskutera med dig. Well.. Jag tar tillbaka det. Tror att det behövs en betongklump här som sätter lite verklighetsförankring på dina fantasier.

Att diskutera med någon som returnerar med personangrepp och går på person istället för att svara på argument är dömt att misslyckas. Man dras bara ner till samma nivå och till slut diskuterar man allt annat istället för att utbyta åsikter och information. Det är en återvändsgränd. Slöseri med energi.

ON TOPIC
Du må ha bra ideer och tankar, Men vi måste reda ut en sak bara, om du pratar om MÖJLIGHETERNA med tekniken, och de du pratar med nämner FARLIGHETERNA med tekniken så måste vi vara överens om vi pratar om "nu" eller om vi pratar om "ett påhittat scenario". För mina svar till dig gäller om vi skulle införa detta i de system som finns nu. Dina svar verkar gälla om vi hade ett "annat" system som "alla" skulle använda.. ?

----------------------------------------------------------

Övervakningssamhället är inte nära, det är redan här!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Gör personnummret frivilligt megaman Övrig piratpolitik 26 2010-05-19 15:08
"Datalagringsdirektivet måste göras frivilligt" Martin Ekdahl PP i media 8 2010-03-11 12:15
"Piraterna måste få sina väljare lämna datorn i dag " Urskogen PP i media 13 2009-06-07 19:14
Måste lämna fingeravtryck för att äta i skolmatsalen Mårten Fjällström PP i media 14 2008-10-21 14:16