Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
pmanlig Inte uppkopplad

pmanligs avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Sjökort för skyddat privatliv - 2006-08-20, 12:59

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Aug-20)Har vi någonstans fått med rätten att bestämma vem som får göra vad med ens privata information (t.ex. att jag får säga till ICA att "visst, jag vill ha ett ICA-kort, men ni får inte spara information om vad jag köper"?)
Resulterar inte det endast i ett "OK, då kan du inte få ICA-kort."? Det kan vi väl knappast hindra?

När man får ett sådant kort skriver man ju normal på ett avtal, och där står säkert vad affären (inte) gör med dina uppgifter. Problemet är nog att det står undangömt i mikro-text. Jämför med varningsetiketter på cigarettpaket. Man borde kunna kräva att huruvida information lagras eller ej anges tydligt (tänk cigarettvarningar) när du skriver under. Det borde ha en rätt så rejäl effekt ändå.

När vi ändå är inne på det här med skyddat privatliv, bör vi inte slå ett slag för att kontanter skall finnas kvar som betalningsmedel? Bankerna har ju gått på hård offensiv tidigare och deras högsta önskan verkar vara att avskaffa alla kontaner. Kommer ihåg att jag lästa någonstans att någon banktjänsteman tyckte att det var suspekt med kontanter, för det är ju bara brottslingar som använder kontanter och har intresse av att kunna göra anonyma transaktioner...

Om hanteringen av kontanter skall försvinna (för att den kostar för mycket) borde vi då inte kräva ett modernare anonymt betalningsmedel? Något som garanteras av staten, inte banker.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #47205
Standard RE: Sjökort för skyddat privatliv - 2006-08-20, 16:25

Intressant... I Japan använder man så gott som bara kontanter. Handla med kort är lite av en nödlösning och man premieras med extra erbjudande om man handlar med kontanter istället för kort.

Detta resulterar i att om man går och köper en dator hivar man gladeligen upp en X antal hundra tusen yen eftersom man får typ 20% mer för pengarna... Det är mycket roligare att handla i Japan. Bättre utbud, bättre deals, bättre service, bättre grundpriser.

Jag vet inte varför kortköp är mindre intressant än kontantköp... Kanske dom har någon sorts reglering antingen statlig eller på banknivå. Men någonting måste det ju vara. Kanske man skulle undersöka fenomenet och göra om systemet underifrån istället för att rakt av reglera mot vissa sorters registreringar av data.

[i]

Svara med citat
  (#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #47284
Standard RE: Sjökort för skyddat privatliv - 2006-08-20, 21:23

Citat:
Christian Engström (2006-Aug-20)till 1 januari 2007
Jag upprepar mitt förslag: Upphäv lagen (2006:398) om ändring av personuppgiftslagen före ikraftträdandet

Lagändringen, som träder i kraft den 1 januari 2007, innebär att regeringen får utfärda vilka undantag från personuppgiftslagen som helst, till exempel för att utreda brott. Detta kommenterade partimedlemmarna här på forumet i våras med "det här är ingen bra ändring". Nu har ni chansen att ogöra den innan regeringen hinner använda den.

Edit: Äldre diskussionstråd om lagändringen

Anders Andersson

Svara med citat
  (#4) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Länk: #47298
Standard RE: Sjökort för skyddat privatliv - 2006-08-20, 21:36

Citat:
SM5POR (2006-Aug-20)
Citat:
Jag upprepar mitt förslag: Upphäv lagen (2006:398) om ändring av personuppgiftslagen före ikraftträdandet
Låter som ett utmärkt krav. I second that motion.

/Mikael

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

Svara med citat
  (#5) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #47322
Standard RE: Sjökort för skyddat privatliv - 2006-08-20, 22:55

Citat:
pmanlig (2006-Aug-20)
Citat:
Rick Falkvinge (2006-Aug-20)Har vi någonstans fått med rätten att bestämma vem som får göra vad med ens privata information (t.ex. att jag får säga till ICA att "visst, jag vill ha ett ICA-kort, men ni får inte spara information om vad jag köper"?)
Resulterar inte det endast i ett "OK, då kan du inte få ICA-kort."? Det kan vi väl knappast hindra?

Jo, men vilken rätt har jag idag att säga: "Jag har ändrat mig. Var snäll och radera alla uppgifter om mig från era system"?

Citat:
Om hanteringen av kontanter skall försvinna (för att den kostar för mycket) borde vi då inte kräva ett modernare anonymt betalningsmedel? Något som garanteras av staten, inte banker.

Kolla först Lag (2002:149) om utgivning av elektroniska pengar. Behöver vi göra några lagändringar?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Länk: #47328
Standard RE: Sjökort för skyddat privatliv - 2006-08-20, 23:12

[quote]John Nilsson (2006-Aug-20)
Citat:
Kolla först Lag (2002:149) om utgivning av elektroniska pengar. Behöver vi göra några lagändringar?

Vi bör väl vara lite observanta på ev kopplingar till

Citat:
Säkerhet och kontroll: 2 § Ett system för utgivning av elektroniska pengar skall vara utformat på ett sätt som garanterar hög säkerhet samt gör det möjligt att kontrollera och spåra transaktioner i systemet.

Det där med att spåra transaktioner får nämligen lite andra dimensioner i en digital värld där unika digitala certifikat eller signaturer är kopplade till e-kontanter (dvs filerna som tjänstgör som markörer) och de program som hanterar dessa transaktioner. Dvs en markör genererar historik någonstans, till skillnad mot anonyma kontanter i verkliga livet.

---

— Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #47331
Standard RE: Sjökort för skyddat privatliv - 2006-08-20, 23:30

Citat:
Oldtimer (2006-Aug-20)
Citat:
SM5POR (2006-Aug-20)
Citat:
Det är inget vi har diskuterat särskilt mycket, och det står inte med i principprogrammet, så jag vill inte gärna ta med det i valmanifestet nu.

Däremot håller jag med om att det verkar vara ytterligare en fråga som vi ska titta ordentligt på efter valet. Vi behöver inte ha med precis allt vi vill i vårt valmanifest. Det har inget parti (även om vi kommer närmast).

Efter valet kommer vi vilja lägga oss i all lagstiftning som på ena eller andra sättet påverkar rätten till ett skyddat privatliv i elektroniska sammanhang. PUL är självskriven som en lag som vi vill intressera oss för ordentligt.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#8) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #47335
Standard RE: Sjökort för skyddat privatliv - 2006-08-20, 23:38

Citat:
Det här är också en fråga som jag känner mig tveksam till att ta in i det här sena skedet. Jag tycker inte vi har diskuterat den tillräckligt för att vara säkra på att vi kan bemöta alla tänkbara invändningar.

Ett företag måste och bör ju ofta spara en massa information om sina kunder. Det kan bli knepiga avvägningar om vad som är legitima intressen från företagets sida, och vad som inte är det. Jag skulle vilja att vi hade diskuterat igenom saken ordentligt själva innan vi går ut med ett sådant förslag.

Däremot tycker jag att det finns all anledning att studera även den här frågan på djupet efter valet, och komma med ett genomarbetat förslag. Nåt ska vi ju roa oss med under mandatperioden också.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#9) Gammal
manimani Inte uppkopplad

manimanis avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #47340
Standard RE: Sjökort för skyddat privatliv - 2006-08-20, 23:45

Citat:
Christian Engström (2006-Aug-20)
Citat:
Oldtimer (2006-Aug-20)
Citat:
SM5POR (2006-Aug-20)
Citat:
Det är inget vi har diskuterat särskilt mycket, och det står inte med i principprogrammet, så jag vill inte gärna ta med det i valmanifestet nu.

Däremot håller jag med om att det verkar vara ytterligare en fråga som vi ska titta ordentligt på efter valet. Vi behöver inte ha med precis allt vi vill i vårt valmanifest. Det har inget parti (även om vi kommer närmast).

Efter valet kommer vi vilja lägga oss i all lagstiftning som på ena eller andra sättet påverkar rätten till ett skyddat privatliv i elektroniska sammanhang. PUL är självskriven som en lag som vi vill intressera oss för ordentligt.

Hm, det tycks eventuellt kunna finnas en liten smula diskrepans mellan de två sakerna valmanifest (som ska vara något inte helt oläsligt och gärna lite klämmigt, som ska gå att presentera för väljarna och media på ett bra sätt) och lämpliga krav att ställa i regeringsförhandlingarna, som eventuellt kan vara en smula snåriga även om det inte är någon som förväntar sig att allt ska kunna presenteras i detalj såhär fyra år i förväg.

Fast egentligen borde det ju inte finnas nån skillnad alls: valmanifestet är ju till för att informera väljarna om vad de kan förvänta sig av oss efter valet, i konkreta förändringar av politiken. Kanske skulle man kalla "regeringsförhandlingsplanen" för det "långa valmanifestet" och "valmanifestet" för det "korta valmanifestet"...

När, och hur, och i vilken grad, och fram till vilket datum, eller från och med vilket datum, går det att ändra följande fyra saker?

* Vad som står i principprogrammet

* Vad som står i valmanifestet

* Vad för krav som ska drivas i regeringsförhandlingarna

* Vad för frågor som ska drivas under mandatperioden, i eller utanför ett regeringssamarbete

Detta var bara en slumpmässig lös byråkratisk fundering; ignorera den gärna till förmån för diskussion av sakfrågor!

Svara med citat
  (#10) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #47344
Standard RE: Sjökort för skyddat privatliv - 2006-08-21, 00:04

Ytterligare en sak vi inte har fått med:

Tvångsmedel mot en misstänkt medborgare får aldrig tillämpas så att integriteten kränks hos icke misstänkta medborgare.

(Dåligt formulerat, men ni förstår principen - man får avlyssna misstänkta, men aldrig icke misstänkta. Bättre formulering efterlyses.)

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
B34. Motion om begreppet skyddat privatliv of_darkness Motioner rörande principprogrammet och extern politik 2 2010-03-15 01:30
Knappen "Skyddat privatliv" Björn Felten IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 6 2008-11-12 23:17
Sjökort för upphovsrätt och kultur Christian Engström Regeringsförhandlingar 2006 (STÄNGD) 150 2006-09-12 01:16
Sjökort för patent och kunskap Rick Falkvinge Regeringsförhandlingar 2006 (STÄNGD) 87 2006-09-10 15:22
Kort Talk-point om Skyddat Privatliv vanti Integritet och privatliv 0 2006-04-25 11:13