Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Smaklös Hemsidan av Micha Velasco - 2006-09-04, 12:53

Citat:
Anonymous (2006-Sep-04)Det är ju knappast om lotteriet är korrekt som är problemet.

Okej - vad är problemet då? *börjar känna doften av troll* Gärna en diskussion om detta, men om du tänker använda det som plattform för att föra vidare tidigare känd motvilja mot piratpartiet, har du inte så mycket att snacka om när det gäller moral osv.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Gert Löwenhamn Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #51483
Standard RE: Smaklös Hemsidan av Micha Velasco - 2006-09-04, 13:38

Jag tror inte någon tycker ett sånt här initiativ är ok, någonsin i något sammanhang eller av någon anledning.

och nej hurvida lotteriet är korrekt eller inte spelar ingen som hellst roll.

Att han INTE står på valbar plats, nåja om vi nu inte lyckas få runt 30% eller så, ursäktar inte tilltaget.

Vi är ett parti som värnar demokrati, yttrandefrihet, meddelarskydd och en rad andra saker, det betyder inte att vi är skyddade från ********* tilltag från medlemmar eller kandidater, liksom alla andra partier. Att en person kunde föra fram sitt namn till medlemmarna och få tillräckligt många av dom att rösta in honom på valsedeln, trots sina egentliga avsikter, är en av de aspekter med demokratin vi faktiskt slåss för, oavsett om detta sker i riksdagen, kommunen eller vår förening.

Vad jag anser att man bör göra nu är:

1. ta reda på vem som registrerat sidan, dett akan göras av vem som helst i ngn annans namn, betalningen måste dock komma från någon.

2. Omedelbart kasta ut honom ur partiet.

3. Gå ut med information om att personen inte längre är medlem och uppmana alla vi kan få tag på att INTE kryssa honom.

// Gert Löwenhamn<br>
gert@lowenhamn.nu<br>
070-310 44 98

Svara med citat
  (#3) Gammal
Guest

Länk: #51486
Standard RE: Smaklös Hemsidan av Micha Velasco - 2006-09-04, 13:44

Det var ett svar på tidigare inlägg av malavel.

Citat:
men om du tänker använda det som plattform för att föra vidare tidigare känd motvilja mot piratpartiet, har du inte så mycket att snacka om när det gäller moral osv.

Nej jag har inte tidigare illvilja mot piratpartiet, men vad det skulle ha att göra med min moral att göra är jag oförstående inför. Det är inte min moral som står tillsvars. Om det är någons moral som står i valutakurs här så är det enbart din och dina partikamaraters. Det är trots allt ni som vill bli invalda till riksdag. Med din ideologi och värdegrunder väljer jag då om jag tycker att du är en person jag vill rösta på, det färgar även starkt min syn på partiet överhuvudtaget. Nu har det visat sig att jag som eventuellt tänkte lägga en röst på pp först och främst pga. mjukvarupatent hittar en sida med en kandidat vars värdegrunder verkar vara helt skeva mot min. Samt vad jag genrellt trodde om partiet han representerar. Något som ni lyckosamt tagit avstånd ifrån. Men att ifrågasätta min moral är långtgående fantasiskapande av mina värderingar när du trots allt inte vet något om mig. Förövrigt har jag inte tagit upp ordet moral i något sammanhang tidigare. Jag finner det belastat och odefinierat.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Länk: #51502
Standard RE: Smaklös Hemsidan av Micha Velasco - 2006-09-04, 15:03

Enligt min mening så har jag svårt att se någon annan väg än att utesluta vederbörande. Han agerar helt mot det som jag själv och alla andra inom partiet vill stå för. Det här är vad en person står för och tycker sig ha rätt till, inget som har ett dugg med piratpartiet att göra.

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

Svara med citat
  (#5) Gammal
Svamp Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #51504
Standard RE: Smaklös Hemsidan av Micha Velasco - 2006-09-04, 15:04

Jag skulle tillskriva det hela till att partiet är så nytt, det är inte så konstigt att det slunkit in någon med... dåligt omdöme. Alla andra kandidater jag sett skriva slår mig som att vara väldigt schyssta människor, så det här färgar inte min syn på partiet i helhet. Men det hela tål att undersökas.

Svara med citat
  (#6) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #51509
Standard RE: Smaklös Hemsidan av Micha Velasco - 2006-09-04, 15:08

Citat:
Anonymous (2006-Sep-04)Nej jag har inte tidigare illvilja mot piratpartiet, men vad det skulle ha att göra med min moral att göra är jag oförstående inför. Det är inte min moral som står tillsvars. Om det är någons moral som står i valutakurs här så är det enbart din och dina partikamaraters. Det är trots allt ni som vill bli invalda till riksdag. Med din ideologi och värdegrunder väljer jag då om jag tycker att du är en person jag vill rösta på, det färgar även starkt min syn på partiet överhuvudtaget. Nu har det visat sig att jag som eventuellt tänkte lägga en röst på pp först och främst pga. mjukvarupatent hittar en sida med en kandidat vars värdegrunder verkar vara helt skeva mot min. Samt vad jag genrellt trodde om partiet han representerar. Något som ni lyckosamt tagit avstånd ifrån. Men att ifrågasätta min moral är långtgående fantasiskapande av mina värderingar när du trots allt inte vet något om mig. Förövrigt har jag inte tagit upp ordet moral i något sammanhang tidigare. Jag finner det belastat och odefinierat.

Jag ber om ursäkt. Hundratals gånger har jag sett inlägg av typen "tänkte rösta, men nu har ni tappat den för alltid", något som jag anser vara omoraliskt och fult sätt att delta i den politiska debatten med, från några som proffspostar på det viset både på forum och hemsida. Det tär, men det ska naturligtvis inte du behöva betala för. Så jag hoppas att du kan förlåta min överilade kommentar, i stundens hetta.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #51516
Standard RE: Smaklös Hemsidan av Micha Velasco - 2006-09-04, 15:13

Efter att ha pratat med Micha Velasco, som visat sig fullständigt frågande till vad jag anser vara grundläggande värderingar, så har partiet lämnat in en polisanmälan enligt 17 kap BrB, 8 §:

Citat:
Brottsbalken, 17 kapitlet, 8 paragrafenDen som vid val till allmän befattning eller vid annan utövning av rösträtt i allmänt ärende söker hindra omröstningen eller förvanska dess utgång eller eljest otillbörligen inverka på omröstningen, dömes för otillbörligt verkande vid röstning till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt, skall dömas till fängelse i högst fyra år.
Som det ser ut just nu inväntar vi en rättslig prövning innan ett uteslutningsärende tas upp.

Partiet tar totalt och fullständigt avstånd från den här kandidatens agerande.

Rick, partiledare

Svara med citat
  (#8) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #51594
Standard RE: Smaklös Hemsidan av Micha Velasco - 2006-09-04, 18:46

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Sep-04)Som det ser ut just nu inväntar vi en rättslig prövning innan ett uteslutningsärende tas upp.
Samtidigt bör det väl betonas att en uteslutning ur partiet, oavsett när den sker, inte påverkar personens möjlighet att kandidera i valet när han en gång har blivit anmäld, utan nu är det väljarna i Stockholms kommun ensamma som formellt avgör saken (eftersom det är i den valkretsen han är anmäld).

Om det funnits gott om tid och pengar, så hade partiet kunnat beställa nya valsedlar (med en kandidat mindre) att distribuera i Stockholms kommun, men med pågående förtidsröstning och mindre än två veckor kvar till valdagen saknas alla praktiska möjligheter till detta. Jag vill minnas att Miljöpartiet i Värmlands län har en kandidat på sin lista som i somras gjorde sig oönskad i partiet, men Miljöpartiet bedömde vad jag förstod inte risken att han skulle bli invald som tillräckligt stor för att beställa nya valsedlar till Värmland.

I Stockholms kommun finns det 27 fasta mandat att fördela. Förutsatt att Piratpartiet tar sig över 4 procent i hela riket, så räcker det med ungefär 2,5 procent i Stockholm för att ta ett av dessa 27 mandat (delvis beroende på hur det går för övriga partier). För att ta 6 mandat (och därmed kunna tillsätta samtliga 11 lokala kandidater på antingen ledamots- eller ersättarplats) krävs närmare 20 procent av rösterna, så rimligen måste det till personröster (minst 8 procent av partiets röster i valkretsen) för att någon som står näst sist på valsedeln skall komma i närheten av riksdagen.

Lämplig strategi för partiets oroade väljare i Stockholms kommun är alltså att personrösta flitigt, och då främst rösta på någon annan av kandidaterna på plats 11-19 samt 21 (eftersom kandidaterna på plats 1-10 med stor sannolikhet blir invalda tack vare mandat i andra valkretsar, och därmed inte står till förfogande i Stockholm).

Hur partiets väljare i övriga landet personröstar saknar praktisk betydelse för personvalet i Stockholms kommun, fast jag avser ändå att kryssa någon av de lokala kandidaterna i min valkrets.

Jag tror hur som helst att det blir svårt för en kandidat att genomföra en framgångsrik personvalskampanj under pågående polisutredning mot honom själv. Desto större anledning för mig att stödja partiet, för jag vill förvissa mig om att den demokratiska processen inte står försvarslös mot sådana här incidenter. Om det finns brister i regelverket, så är det här ett utmärkt tillfälle att rätta till dem, men det lär inte ske utan att Piratpartiet faktiskt kommer in i riksdagen.

EDIT: Det är bara 21 kandidater på Stockholms valsedel, inte 22...

Anders Andersson

Svara med citat
  (#9) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #51598
Standard RE: Smaklös Hemsidan av Micha Velasco - 2006-09-04, 19:03

Citat:
malavel (2006-Sep-04)Haha, det känns ju rätt meningslöst. Jag kan registrera mig oavsett om jag kryssar i honom eller inte. Sen finns det väl ingen kontrol på att han verkligen slumpar fram nån.

Däremot så vet du att sannolikheten att han kommer in och har möjlighet att skänka bort pengarna som planerat ökar om du kryssar för honom. Men visst, även om man inte har för avsikt att rösta på Micha kan det vara gynnande att anmäla sig till hans lotteri. Men då blir man också tvungen att lämna ut vissa uppgifter till honom. Jag tycker att han har visat på dåligt omdöme, och anförtror nog helst inte min e-postadress till honom.

Edit: Micha, jag ser att du har svarat i tråden nu. Jag tycker fortfarande att du uppvisar ett väldigt förakt för partiet när du gör så här. Har du kontrollerat din idé med någon partikamrat innan du skred till verket?

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Guest

Länk: #51602
Standard RE: Smaklös Hemsidan av Micha Velasco - 2006-09-04, 19:16

Ang. Stefan Möllers citat i slutet på inlägget.

"Man kan inte piska in något i barn, men man kan smeka fram mycket ur dem."

Eeehh...lite pedofilvarninga va?!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hemsidan Richie Forumgruppen/teknisk support 4 2007-11-26 19:11
Hemsidan 2.0 John Nilsson Hemsidan för Ung Pirat 7 2007-09-03 20:39
Hemsidan är död! Länge leve hemsidan! Jon Severinsson Hemsidan för Ung Pirat 70 2007-07-29 13:05
Hemsidan drevis Mediagruppen 1 2007-05-05 22:18
Hemsidan Lukas Klingsbo PP i media 1 2006-06-01 15:36