Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Sep-25: Ricks måndagsbrev - 2006-09-25, 22:52

"Ricks måndagsbrev, oftast på tisdagar."

PERSONLIGA REFLEKTIONER

Förra brevet innehöll en hel del personliga reflektioner. Jag tänkte inleda med ett par sådana i det här också, innan jag går vidare till det vanliga innehållet.

Först, det är ingen hemlighet att jag hade trott och hoppats på ett högre valresultat. Under valvakan i Stockholm, när partierna listades från vänster till höger med "övriga" sist och de första siffrorna kom, så lade alla ihop hur många procentenheter som hade försvunnit från de andra partierna, och konstaterade att med bara moderaterna och "övriga" kvar, så fattades tolv procentenheter från 2002 som skulle fördela mellan de två staplarna. TOLV! Inget parti har nånsin gått upp så mycket på ett enda val. Alla stod andäktiga, och förväntade sig att "övriga" hade ökat rejält. Sedan listades moderaterna på +11%, och alla insåg att "övriga" inte hade ökat speciellt mycket alls. Vi fanns med i en stapel på 0,9%.

Det var hur som helst en trevlig kväll, och vi hade lite att fira ändå. Thomas Bodström var inte längre justitieminister, och med fp:s katastrofresultat så var det väldigt, väldigt osannolikt att Johan Pehrson (fp), som är av i stort sett samma åsikter, skulle axla manteln.

Så kom resultatet. 0,63%.

Men sedan, när det kändes lite tungt, så... hände något. Jag hade räknat med att få en massa skadeglädje mot mig att vifta bort, men det kom aldrig någon. Det började komma in brev i en ton jag inte var beredd på. "Fattar ni själva hur bra val ni gjorde?", sade ett av dem.

Sedan kom ett långt TV-inslag från IDG. "Piratpartiet har lyckats". En panel bestående av IDGs tungviktare konstaterade att vi hade lyckats få upp frågorna på debatten och etablera oss som en seriös aktör.

I Slashdots kommentarer till vårt valresultat råder liknande tongångar:

Slashdot
I know people will see less than the 1% limit for government help with adverts etc as a loss, but consider that this is a party which has been around for what... a year? It is so new, it is taking such a radical idea, and it got over 0.5% of the national vote? That is fantastic!

Jag upplevde också plötsligt en respekt från media som jag inte hade känt hittills. Plötsligt, i intervjuer, så var det självklart att behandla piratpartiet med en ny grad av respekt. Tidigare har jag alltid behövt förklara att vi är på allvar, jag har på nåt sätt blivit förbannad på att det har känts som om media har tittat NED på partiet. Nu är den attityden helt borta. Vi bemöts med en självklar respekt som en etablerad aktör.

Var kom det här ifrån? Vad var det som hade hänt? Fick vi inte just 0,63% i valet? Jag förstod inte riktigt vad som hade hänt, men jag förstod ATT bilden av oss hade ändrats på något sätt.

Sedan började jag läsa analyser som konstaterade att vi hade tävlat mot politiker med lång, lång erfarenhet och mångmiljonbudgetar - och kommit lika bra eller bättre, bara på vårt engagemang och våra frågor. FI hade mycket mer media, donationer i miljonklassen, Sveriges förmodligen mest slipade politiker på att jobba i motvind, dubbelt så lång tid som oss, och fick ändå bara 3000 röster mer. Junilistan hade valstugor överallt, såg helt seriösa ut både i Almedalen och under valrörelsen, och kom två placeringar efter oss.

Plötsligt förstod jag. Etablissemanget hade räknat med att vi var ett kalleankaparti från början till slut. När vi inte kom på 0,02% bland ezenhemmerplastpåsepartiet och grönahissenpartiet, utan blev tredje största parti utanför riksdagen, och slog erfarna politiker med valstugor överallt bara på att brinna för våra frågor i en stark gräsrotsorganisation, så var vi plötsligt på allvar.

Jag blev inbjuden som en självklar gäst till ett pratprogram i P1, till exempel, där småpartiernas ledare kommenterade valet. Det hade inte hänt före den 17 september.

Som sagt, det där mailet med rubriken "fattar ni själva hur bra val ni gjorde?" sammanfattar det rätt bra.

Två läsvärda analyser av situationen skrevs av Emma och Hugi:

Emmas blog (läs hela inlägget)
Hade Sveriges befolkning generellt haft samma ansats som politikerna, hade inte politikerna sprängt målsnöret med något av lagförslagen [om övervakning]. Det är därför vi behövs, och paradoxalt nog, varför vi inte nådde full pott, är vad jag tror. Vi är spjutspetsen, vi är kunskapen, och vi har inte brustit på långa vägar.

och

Hugis inlägg (läs hela inlägget)
Samma visa klingar i alla småpartiers interna diskussioner. Jag vet att många känner ett stort nederlag just nu, men om ni frågar mig har vi lyckats bättre än något av de andra småpartierna. Jag ska förklara vad jag menar.

Så kontentan är att vi plötsligt tas på allvar. Med 4,5% i skolvalet, störst av småpartierna, så skriver flera politiska kommentatorer att vi kommer att bli en kraft att räkna med framöver. (Och då hade de inte ens våra valsedlar i skolvalet, eleverna skrev namnet för hand!)

Och de har helt rätt. Vi kommer att vara en kraft att räkna med framöver. Också.

VAD HÄNDER NU?

Nu händer tre saker, omedelbart.

Vi fortsätter att utbilda andra

Det första är att våra frågor är viktigare än vårt parti. Om det är vi som tar upp våra frågor i riksdagen och andra parlament, eller om det är andra som gör det, är inte så viktigt. Därför är en av våra hörnstenar utbildning. Vi utbildar andra. Vi ska lära dem argumenten, vi ska lära dem att förstå vad frågorna handlar om. Vi ska fortsätta att driva frågorna precis så bra, utmanande och mångsidigt som vi har gjort hittills. Vissa av oss kanske till och med föredrar att driva dem inne i andra partier under tiden fram till nästa val, i grupper där vi varit tidigare, som Hugi skrev i sin analys. Inget fel i det. Det är frågorna som är viktiga.

För det är vi som äger den här debatten. Så länge upphovsrättsindustrin biter sig fast vid papegojståndpunkten "allt som inte ger oss mera pengar och kontroll är stöld! stöld! stöld!", och vi resonerar nyanserat utifrån samhällshistorik, internationella fördrag, teknikutveckling och nationalekonomi, så äger vi debatten fullständigt. Och det ska vi fortsätta med, för motståndarsidan har verkligen inga vettiga argument, bara betalda lobbyister.

Vi förstärker vår egen organisation

Det andra är att vi nu har lite tid att bygga upp vår organisation lite mer formellt. En av de sakerna är att vi kommer att grunda ett ungdomsförbund inom kort. Valet visade att vi är populära hos skolungdomar, och de förtjänar att tas på allvar.

Vi kommer också att göra en total översyn av den formella organisationen. Den vi hade var skapad i brådska för att klara en enda uppgift - valet 2006. Konkret innebär det att stadgar och formalia får en översyn.

Vi fortsätter att bygga upp Europa

Nästa stora händelse blir 2009, med valet till Europaparlamentet. Då kommer förhoppningsvis fler piratpartier runt om i Europa att vara så aktiva, som vi är just nu. Många är på gång, men det är just det de är - på gång. En av våra uppgifter kommer att vara att dela med oss av den erfarenhet vi byggt upp och hjälpa dem.

Riksdagsvalet 2006 i Sverige var första bladet i den här boken.

VECKANS NYHETER: MER PATENT OCH UPPHOVSRÄTT

Det dröjde inte längre efter valet innan förslagen började hagla, och visar just varför vi behövs.

Vi börjar med mer upphovsrätt. Immaterialrättsorganet WIPO håller på att införa något som kallas för Broadcast Treaty, som är en ny sorts immaterialrätt till TV-sändningar, där ett av huvudsyftena kommer att vara att förbjuda inspelningar från TV över huvud taget. (Viss lobbying för detta, med den s.k. broadcastflaggan, har redan förekommit i USA.) Flera länder har uttalat öppen kritik. Läs mer på Free The Mind.

Sedan går vi vidare till mer patent. Mjukvarupatentdebatten i Europa har blommat upp igen. Sedan det svidande nederlaget för inte så länge sedan, så har patentkramarna tagit en ny approach - den här gången sätter man tillsyns- och tvistelösningsmyndigheten till europeiska patentkontoret EPO under direkt kontroll av europeiska patentkontoret, och ger dem mandat att lösa patenttvister. Eftersom EPO tidigare visat sig utfärda gott om lagstridiga patent på mjukvaror, algoritmer och kod, så finns det skäl att tro att det här blir en självförstärkande spiral mot ökat patentvälde. Den här gången heter förslaget EPLA, European Patent Litigation Agreement. Läs mer hos FFII.

Kontentan är att det tyvärr finns mycket jobb att göra. Vi kommer att vinna det här, så blir det alltid när gamla strukturer försöker överleva ny teknik, men mycket jobb återstår.

VAD HAR HÄNT I VECKAN?

Ärligt talat, så har de flesta i organisationen mest pustat ut under veckan som gick. :-) Vi gjorde ett jättejobb.

På återhörande nästa vecka!
Rick, pirat

(#2) Gammal
dragontrumpetare Inte uppkopplad

dragontrumpetares avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #59040
Standard RE: Sep-25: Ricks måndagsbrev - 2006-09-26, 00:57

Börjar faktiskt mer och mer förstå att det nog inte gick så dåligt för oss. Men jag lyssnade på de dära 3 personerna på idg.se och reagerade på att de hela tiden pratade om fildelning. Visst, på ett sätt hade de rätt att vi fick upp frågan på dagordningen, men jag tror inte att det var hela orsaken till att folk faktiskt röstade på oss. Media har helt missat att vi hela tiden försökt få fram det viktiga i att ha en skyddad intigritet. Det är en fråga, som de aldrig riktigt tog upp, utan under hela valet handlade PP om fildelning, att ladda ned gratis musik. Tjejen i inslaget upprepade nästan som i ett mantra om att nära 33 000 svenskar ansåg att ladda ner gratis musik var viktigare än jobb, vård m m.... Jag själv är som sagt mer benägen att tro att det handlade inte bara om detta. Hur vi än försöker förklara att vår ståndpunkt inte handlar om att ladda ner gratis musik, utan att helt enkelt förändra ett ålderdomligt system. Det har fortfarande inte media förstått. De har heller inte förstått våra andra frågor... Så jättebra Rickard att du nämner att vi måste hjälpa till att fortsätta få ut frågorna, utbilda folk. Få dem att förstå vad det handlar om, för det vet de inte.

Släpp fildelningen fri!!!

Säger Dragontrumpetare:cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till dragontrumpetare Skicka ett meddelande via MSN till dragontrumpetare Skicka ett meddelande via Yahoo till dragontrumpetare  
  (#3) Gammal
Guest

Länk: #59083
Standard RE: Sep-25: Ricks måndagsbrev - 2006-09-26, 12:23

Om ni ska bilda ett ungdomsförbund så tror jag det kan vara en bra idé att kontakta http://www.sverok.se som är ett av de mest modernt organiserade ungdomsförbunden i Sverige. De bistår säkert med tips, goda råd och erfarenheter.

Dessutom tror jag att piratpartiets ungdomsförbund och sverok till väldigt stor del har samma målgrupp. Värt att notera att Sverok är opolitiskt och att man kan vara medlem i flera ungdomsförbund utan problem, så jag tror inte det föreligger en konkurrenssituation mellan Piratpartiet och Sverok.

(#4) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #59092
Standard RE: Sep-25: Ricks måndagsbrev - 2006-09-26, 13:49

Citat:
Anonymous (2006-Sep-26)Om ni ska bilda ett ungdomsförbund så tror jag det kan vara en bra idé att kontakta http://www.sverok.se som är ett av de mest modernt organiserade ungdomsförbunden i Sverige. De bistår säkert med tips, goda råd och erfarenheter.

Det där är ett så bra tips att det redan är gjort. :-)

(#5) Gammal
targetgamer Inte uppkopplad

Länk: #59111
Standard RE: Sep-25: Ricks måndagsbrev - 2006-09-26, 17:24

På onsdagen efter valet så blev även jag först lite besviken.. 2-3 pricent hade jag i alla fall realistiskt hoppats på. Men när jag tänkte efter, tittade på F! och junilistan, tänkte på hur kort tid som Piratpartiet egentligen funnits, speciellt när jag såg siffror från skolvalen (nästa vals väljare) så kändes det helvetes mycket bättre. Tretti tusen människor tyckte integritet var så viktigt att det övergick vikten av alla de stora partiernas frågor tillsammans.

Många tycker säkert att det är "slös" att rösta på ett fåfrågeparti, och även med detta i åtanke så är det faktiskt ett riktigt bra val. Om man sen betänker info som kommit om att det är det mest framgångsrika icke ekonomiskt stödda partiet i ett första val, och att undersökningar har visat att bara ungefär 5% av befolkningen ens verkar veta vad PP står för (och säkert merparten av dem tror att det bara är "piratkopiering")så är det ju helt underbart! Det skulle ju innebära en exponentiell medlemsökning (och valsedelsandel) om PP nu tar tag i den viktigaste frågan och, som du säger Rick, utbildar folk om varför PP finns.

Jag skulle gärna engagera mig mer på lokal nivå också,forum är skitbra, men lite IRL-möten för partiet (och fest/LAN efter) är något som stärker lagandan helt otroligt. Göra insändare, skicka brev...

Avast ye copyright scum! Here comes the Piracy Party, A-hoy!

Stolt pirat sedan ca 1980. :)

(#6) Gammal
Guest

Länk: #59170
Standard RE: Sep-25: Ricks måndagsbrev - 2006-09-27, 10:12

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Sep-26)
Citat:
Anonymous (2006-Sep-26)Om ni ska bilda ett ungdomsförbund så tror jag det kan vara en bra idé att kontakta http://www.sverok.se som är ett av de mest modernt organiserade ungdomsförbunden i Sverige. De bistår säkert med tips, goda råd och erfarenheter.
Det gläder mig att höra! Finns det någon tråd i forumet där man kan följa effekterna av kontakten med Sverok?

(#7) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #59176
Standard RE: Sep-25: Ricks måndagsbrev - 2006-09-27, 12:13

Citat:
targetgamer (2006-Sep-26)Jag skulle gärna engagera mig mer på lokal nivå också,forum är skitbra, men lite IRL-möten för partiet (och fest/LAN efter) är något som stärker lagandan helt otroligt. Göra insändare, skicka brev...
Kolla vad som skrivs om att åstadkomma lokal förankring av partiorganisationen hos medlemmarna (forumavdelningen för organisationsutveckling).

Anders Andersson

(#8) Gammal
Guest

Länk: #59195
Standard RE: Sep-25: Ricks måndagsbrev - 2006-09-27, 13:01

Håller med om det mesta, men jag vet inte om just IDG-inslaget var så positivt. Här sitter några av IT-sveriges tungviktare och säger att de tror att de flesta av de som röstade på Piratpartiet framför allt gjorde det för att få gratis musik och film. "Det är ungefär som att ha ett gratis-lunch parti" säger Lisa Bjärre från Computer Sweden.

Visst, de säger en del positivt, men det känns som om de grovt underskattar vad Piratpartiets väljare (jag ibland dem) vill säga. Det är ju inte att musik och film ska vara gratis som är poängen. Inte för mig, och vad jag kan se av diskussionerna här på forumet inte för i stort sett någon av de aktiva.

Det är väl inte jag som istället överskattar Piratpartiets väljare här? Det är väl inte så simpelt att alla bara röstar efter plånboken? Eller?

(#9) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #59240
Standard RE: Sep-25: Ricks måndagsbrev - 2006-09-27, 17:09

Citat:
Anonymous (2006-Sep-27)
Citat:
Rick Falkvinge (2006-Sep-26)
Citat:
Det gläder mig att höra! Finns det någon tråd i forumet där man kan följa effekterna av kontakten med Sverok?
Jag tror att vår partiorganisatör Mab har "rätt bra koll på Sverok", då han är förbundets ideelle revisor.

Björn Odlund, Borås

(#10) Gammal
os Inte uppkopplad

oss avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #59280
Standard RE: Sep-25: Ricks måndagsbrev - 2006-09-27, 20:28

Citat:
Anonymous (2006-Sep-27)Håller med om det mesta, men jag vet inte om just IDG-inslaget var så positivt. Här sitter några av IT-sveriges tungviktare och säger att de tror att de flesta av de som röstade på Piratpartiet framför allt gjorde det för att få gratis musik och film. "Det är ungefär som att ha ett gratis-lunch parti" säger Lisa Bjärre från Computer Sweden.

Visst, de säger en del positivt, men det känns som om de grovt underskattar vad Piratpartiets väljare (jag ibland dem) vill säga. Det är ju inte att musik och film ska vara gratis som är poängen. Inte för mig, och vad jag kan se av diskussionerna här på forumet inte för i stort sett någon av de aktiva.

Det är väl inte jag som istället överskattar Piratpartiets väljare här? Det är väl inte så simpelt att alla bara röstar efter plånboken? Eller?

Håller fullstämndigt med dig om dina reflektioner, det känns verkligen som om folk tror att vi är ett skämtparti som bara vill ha gratis musik, många verkar knappt veta att vi står för integritet också, och patentfrågan länns i princip obefintlig. =/

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mar-13: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 13 2007-03-26 00:11
Feb-26: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 36 2007-03-09 11:49
Feb-05: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 14 2007-02-07 19:48
Nov-27: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 12 2006-12-01 16:18
Aug-16: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 27 2006-08-19 11:56