Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
floodis Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Remissvar för SOU 2005:38 - 2007-01-04, 14:12

Jan Garefeldt har fixat fram alla remissvar till lagförslaget SOU 2005:38. Om det är svårt att hålla reda på vilket övervakningsförslag som är vilket så kan jag väl kort säga att SOU 2005:38 är den som tex föreslår att polisen ska få installera trojaner i folks datorer och få göra hemliga raider i folks hem. Men att polisen även ska få ut personuppgifter även för brott som inte ger fängelse. Och att de även ska få en databas för folks ip-adresser i realtid. Databasen ska alltså kontinuerligt uppdateras.

Remissvaren hittas här.

-------------

Blogg: Free the Mind

Svara med citat
  (#2) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #64900
Standard RE: Remissvar för SOU 2005:38 - 2007-01-04, 14:32

Piratpartiet har inte lämnat in något remissvar, men i vårt <a href=http://www3.piratpartiet.se/documents/valmanifest2006.pdf>Valmanifest 2006</a> skrev vi så här om SOU 2005:38:

Citat:
Piratpartiets valmanifest 2006Släng SOU 2005:38 i papperskorgen. Utredningen om "Tillgång till elektronisk information i brottsutredningar" skulle innebära att

<ul>[*] Hemlig teleavlyssning och hemlig teleövervakning regleras endast av Rättegångsbalken, d v s de tas bort ur Lag om elektronisk kommunikation.
[*] Hemlig avlyssning och hemlig övervakning skall få användas även om ingen misstänkt person finns.
[*] Polisen skall ej längre behöva ange vilket specifikt abonnemang som skall övervakas eller avlyssnas.
[*] Domstol skall ej behöva anlitas innan beslut om hemlig övervakning och avlyssning tas.
[*] Övervakning utvidgas till att omfatta pejling/lokalisering av exempelvis trådlösa kommunikationsinstrument.
[*] Övervakning skall kunna ske av all kommunikationsutrustning som kan komma att användas för att sända eller ta emot meddelanden till eller från en misstänkt person, d v s även andra personers utrustning.
[*] Polisen får direkt tillgång till hemliga telefonnummer utan att behöva gå via operatörerna.
[*] Polisen får tillgång till ett ständigt uppdaterat register över vem som tilldelats ett visst IP-nummer på internet vid en viss tidpunkt medan de i dag under vissa villkor kan begära ut dessa från operatörerna.
[*] Straffsatsen för att få använda IP-nummer i brottsutredningar sänks kraftigt så att alla brott inkluderas.
[*] Nytt hemligt tvångsmedel införs: Hemlig dataavläsning, vilket innebär att polisen i hemlighet kan installera programvaror och hårdvaror i datorer för att registrera allt som försiggår i dem.
[*] Internetleverantörer blir skyldiga att anpassa sin tekniska utrustning för att underlätta polisens avlyssning och övervakning (endast teleoperatörer behöver göra detta i dag).[/list]Förslagen hotar rättssäkerheten och ska inte genomföras.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#3) Gammal
floodis Inte uppkopplad

Länk: #64901
Standard RE: Remissvar för SOU 2005:38 - 2007-01-04, 15:42

Intressant att notera är att Antipiratbyrån, IFPI och SAMI har alla fått yttra sig. SAMI säger ja till nästan allt och speciellt till att sänka gränsen för när polisen kan få ut uppgifter. IFPI låter ganska suriga men säger jag till samma sak som SAMI, men tillägget att branschorganisationerna borde få ut personuppgifterna till sig själva direkt utan använda sig av polisen. Då skulle de själva kunna agera bödel och det skulle minska arbetet på polisen.

Har inte läst APB svar än.

-------------

Blogg: Free the Mind

Svara med citat
  (#4) Gammal
Alpha_x Inte uppkopplad

Alpha_xs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #65055
Standard RE: Remissvar för SOU 2005:38 - 2007-01-06, 22:18

Jag gillar Bahnhofs kommentar, klar o koncis:<P align=justify>Bahnhof AB:s slutsats
Bahnhof avstyrker i allt väsentligt de framlagda förslagen.<P align=justify>Läst igenom hela Bahnhofs svar där och tycker det var väldigt bra och genomgående se på problematiken. Lite uppkäftiga svar som myndigheterna säkert kommer helt bortse ifrån men ändå värt o läsa den rapporten.<P align=justify><P align=justify>Även JK framför en hel del vettiga argument om att en större helhetsbild kring alla integritetskränkande förslag vore önskvärt.

”All offentlig makt i Sverige utgår från folket.”

Svara med citat
  (#5) Gammal
Anders Häggström Inte uppkopplad

Anders Häggströms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #65308
Standard RE: Remissvar för SOU 2005:38 - 2007-01-10, 02:23

Bahnhof hade bra kommentarer, men även PTS och TeliaSonera hade endel intressanta tillägg.

Lite konstigt tycker jag det är att IFP, APB och SAMI får yttra sej, men inte Piratbyrån, som har minst lika stort intresse som de tre organisationerna. Att Piratpartiet inte får yttra sej är nästan lika självklart som att miljöpartiet inte får yttra sej, eftersom vi är i opposition (eller vad det nu heter) med sittande regering.

[hr]

E-post: anders.haggstrom [it-bulle] piratpartiet.se

Om du vill kopiera och/eller använda mina ord, varsågod! Jag är tacksam om du kan förbättra dom. Information är till för att spridas!

Länktips: http://tor.eff.org/, http://truecrypt.sf.net/, http://www.ffii.org/, http://www.debian.org/

Svara med citat
  (#6) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #65460
Standard RE: Remissvar för SOU 2005:38 - 2007-01-12, 04:08

Citat:
Anders Häggström (2007-Jan-10)Lite konstigt tycker jag det är att IFP, APB och SAMI får yttra sej, men inte Piratbyrån, som har minst lika stort intresse som de tre organisationerna.
Vem som helst får yttra sig över dylika remisser, men de får i så fall själva ta initiativ till att göra det. De kommittéer som genomför dessa utredningar sitter knappast och väger olika organisationer mot varandra på guldvåg, och jag tror att det endast är myndigheter som är skyldiga att yttra sig på begäran av en kommitté. Vilka enskilda organisationer och företag som yttrar sig är upp till dem själva. Finns det en förteckning någonstans över vilka som anmodades att yttra sig över just denna utredning?

Citat:
Att Piratpartiet inte får yttra sej är nästan lika självklart som att miljöpartiet inte får yttra sej, eftersom vi är i opposition (eller vad det nu heter) med sittande regering.
Utredningen, och såvitt jag kan se även remissvaren, är från 2005, innan Piratpartiet hade bildats, och medan Miljöpartiet ännu ingick i regeringsunderlaget. Att politiska partier normalt inte anmodas yttra sig beror på att riksdagspartierna har alla chanser i världen att ge uttryck för sina synpunkter när förslaget behandlas i utskotten, och politiska partier utanför riksdagen åtnjuter uppenbarligen inte tillräckligt stort väljarstöd för att deras synpunkter skall vara värda att efterlysa särskilt (de har som sagt friheten att yttra sig ändå).

Jag kan tänka mig att de politiska partierna tillfrågas särskilt när det gäller förslag som berör deras egna organisationer, såsom partistöd och bestämmelser om val. Det är inte heller partiets politik som då efterlyses, utan just deras egen praktiska erfarenhet av de förhållanden som diskuteras. I princip skulle en partikanslist kunna besvara en sådan remiss, utan att blanda in partiets politiska talesmän, men exakt hur det går till är upp till varje parti att bestämma internt.

Jag har aldrig sett att Socialdemokraterna har skrivit något remissvar med anledning av en utredning som den socialdemokratiska regeringen har beslutat om, ens när det gällt socialdemokratiska hjärtefrågor såsom arbetsrätt och fördelningspolitik. Vad skulle meningen vara med det?

Anders Andersson

Svara med citat
  (#7) Gammal
Anders Häggström Inte uppkopplad

Anders Häggströms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #65504
Standard RE: Remissvar för SOU 2005:38 - 2007-01-12, 13:44

@SM5POR: Tack för upplysningen. Jag var nog lite dåligt påläst i ämnet.

[hr]

E-post: anders.haggstrom [it-bulle] piratpartiet.se

Om du vill kopiera och/eller använda mina ord, varsågod! Jag är tacksam om du kan förbättra dom. Information är till för att spridas!

Länktips: http://tor.eff.org/, http://truecrypt.sf.net/, http://www.ffii.org/, http://www.debian.org/

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Verwendung von Wahlcomputern bei der Bundestagswahl 2005 verfassungswidrig Mårten Fjällström PP i media 0 2009-03-04 15:23
Remissvar? MadMan Att göra (STÄNGD) 4 2008-11-13 19:43
Poll om lagändringen 2005 (till studentuppsats) nilesp Kultur och upphovsrätt 15 2007-08-12 22:37
Privacy and Human Rights 2005 Fredrik Eldh PP i media 2 2006-11-03 12:40