Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Vart tog fildelningen vägen? - 2007-01-04, 19:55

På debbat, i dagens Borås Tidning skriver Johan Hellström (mp).

Vart tog fildelningen vägen?

När frågan ställdes i skoldebatten i valrörelsen lät de flesta i politikerpanelen som papegojor då de mer eller mindre rakt av instämde i vad miljöpartisten och centerpartisten sa. Våra partier var nämligen de enda som redan under riksdagsbehandlingen av frågan insåg att en kriminalisering av fildelning var helt orimligt.

På de flesta andra partiers representanter lät det som att de höll med. Eleverna litade uppenbarligen inte på detta då piratpartiet fick höga siffror i landets skolval. Men efter valet har det blivit märkligt tyst om fildelningen. Miljöpartiet har lämnat in en motion, som piratpartiet i ett pressmeddelande uppmanade de andra partierna att stödja. Från det styrande borgerliga blocket har inte mycket hörts. Vad kommer ni egentligen att göra med den orimliga fildelningslagstiftningen?

Johan Hellström (mp) (en längre utläggning av samma text finns på Miljöpartiet hemsida).

Edit: Skall vi skriva något svar på det? Kortfattat isåfall tycker jag. Jag funderade först på "hört talas om valfläsk och politikerfloskler?" men så raljanta vinner vi nog väldigt lite på (dessutom tar nog BT inte in sånt).

Vad jag däremot tycker är värt att ta upp är att den skärpning av lagen som kriminaliserade nedladdning, som är det som poliktikerna kritiserat, togs bara ca 1 år före valet av en bred majoritet av såväl röda och blå partier i riksdagen. Trodde folk verkligen att alla dessa politiker "helt plötsligt" hade kommit på att de själva stiftat en "absurd lag" (och att denna insikt kom just när fildelningsdebbatten var som hetast)?

Är folk så naiva?

Edit 2: Jag funderar på titel, kan "Valrörelsens mest genomskinliga valfläsk!" vara något?

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#2) Gammal
Marielle Inte uppkopplad

Marielles avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #65030
Standard RE: Vart tog fildelningen vägen? - 2007-01-06, 14:38

Vi bör väl komma på ett riktigt bra svar där, håller med om att valfläsk..mm... inte låter alltför bra.

Vissa av de större tidningarna har ju en "notis" där de intervjuar politiker om just fildelning o övervakning. Där är de flesta mot detta, oavsett parti.Vi får väl försöka komma på nåt riktigt bra för debattens skull...

Tycker absolut att du ska ta upp om krimlagen av fil.

//Marielle

"Ett välbevarat barnasinne är ett hot mot all världens vansinne!"
Tage Danielsson

Svara med citat
  (#3) Gammal
Marielle Inte uppkopplad

Marielles avatar

Länk: #65037
Standard RE: Vart tog fildelningen vägen? - 2007-01-06, 16:15

och Björn!! Folk ÄR så naiva!! De går på vad som helst som de etablerade politikerna säger för de skulle ju aldrig ljuga!!

Om vi får ut ett snyggt inlägg i den debatten så blir det från PP o inte från annat parti!!!

Kan va bollplank om du vill!

//Marielle

Tage Danielsson

Svara med citat
  (#4) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #65975
Standard RE: Vart tog fildelningen vägen? - 2007-01-18, 22:53

Citat:
Valrörelsens mest genomskinliga vallöfte!Den fjärde januari frågade sig Johan Hellström (mp) vart debatten om fildelningen tag vägen efter valet. Både Persson och Reinfeldt stod ju i debatten och påpekade att lagen idag var orimlig. Vad har hänt sedan valdagen passerat? Ja, mest ingenting. Frågan är om någon är förvånad?

Den skärpta lagen som kriminaliserade även nedladdning, till skillnad mot tidigare bara uppladdning, togs av en bred majoritet i riksdagen ungefär ett år före förra årets valrörelse. De som hade något att invända var som Johan Hellström säger riksdagens gröna partier, men i övrigt röstade såväl röda som blå partier för lagskärpningen. Så när sedan politikerna ett år senare står i tv och säger att den lag de själva varit med att driva fram var "absurd" och orimlig, låter det i mina öron helt och hållet som politikerfloskler som inte är värt ett dugg. Eleverna i skolvalet gick iallafall inte på den finten.

Dessutom handlar det inte om vad man säger, utan om vad man gör. Man kan stå och prata sig hur varm som helst förfildelning, lägger man inga propositioner eller motioner så är det ju bara "mycket snack och lite verkstad". Därför är det trevligt att se att miljöpartiet faktiskt gör mer än att försöka plocka poäng i media.

Piratpartiet Sjuhärad

Skrev ihop ett litet svar, har ni något förslag till ändring (jag är inte jättenöjd, men tillräckligt) eller ska jag skicka in den?

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#5) Gammal
Marielle Inte uppkopplad

Marielles avatar

Länk: #66075
Standard RE: Vart tog fildelningen vägen? - 2007-01-20, 18:04

skicka in!!!

//Marielle

Tage Danielsson

Svara med citat
  (#6) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #66082
Standard RE: Vart tog fildelningen vägen? - 2007-01-20, 18:35

Skickad till BT

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#7) Gammal
Marielle Inte uppkopplad

Marielles avatar

Länk: #66094
Standard RE: Vart tog fildelningen vägen? - 2007-01-20, 19:14

Brabra... då får vi se om det händer nåt, om vi får svar!!!

//Marielle

Tage Danielsson

Svara med citat
  (#8) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #69153
Standard RE: Vart tog fildelningen vägen? - 2007-03-02, 18:13

Darn, missade att BT hade publicerat den (fastän jag tyckte höll koll, måste missat just den dan), något som Rick dock gjorde mig uppmärksam på då han hittat Johans blogg. Han tyckte det var ett kanonbra svar, som var relationsbyggande. Gick till biblioteket och kopierade den, se den bifogade filen.

Jag scanade även in alla tidningsartiklar/insändare från BT som jag hade och postade de i Informations och mötestråden.
Bifogade bilder
Filtyp: bmp mpsvar.bmp (866.8 KB, 77 visningar)

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#9) Gammal
Marielle Inte uppkopplad

Marielles avatar

Länk: #69170
Standard RE: Vart tog fildelningen vägen? - 2007-03-03, 01:21

Det är ju tur att vi har en vaken partiledare... Jag sov nog den dan som det publicerades...

//Marielle

Tage Danielsson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vart tog friheten vägen ? Henrie Djävulens Advokat 26 2009-05-04 18:29
Vart tog PP vägen på Qruiser? oscar Ung Pirat - allmänt 5 2008-12-03 21:38
Vart tog trafikdataproppen vägen? Christian Engström PP i media 5 2008-09-18 20:43
Vart tog fildelningen vägen? Christian Engström PP i media 9 2007-01-07 02:24
Vart tog valsedlarna i arboga vägen?.-.. rainman Fram till valet 2006 i Västmanlands län 12 2006-09-05 21:11