Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
magetoo Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Producenten Timbaland lånar från demoscenen (och tror att ingen ska märka något) - 2007-01-15, 03:38

Tänkte att följande kanske kunde vara intressant. (summering nedan, ljudfiler hos SA)

YouTube:

Producer Timbaland steals song from finnish musician ("Do it")

Timbaland steals song - more proof! (ringsignal)

Something Awful:

Timbaland ripped off a track from my buddy. (där det hela först uppmärksammades, den elfte)

I korthet: Janne Suni (aka Tempest/Damage) ställde 2000 upp med en fyrkanals mod, "Acidjazzed Evening" (chiptune) i en av musiktävlingarna på demopartyt Assembly i Finland. Glenn Rune Gallefoss (aka GRG) gjorde sen en cover av låten på C64. Det förefaller som att Timbaland använde sig av en 15 sekunders sampling av Gallefoss version och byggde vidare på den; detta blev senare Nelly Furtados "Do it" (2006). Varken Suni eller Gallefoss omnämns med ett ord. Suni är inte glad.

Vidare ska Timbaland 2005 ha använt sig av samma låt, och sålt den som ringsignal. Även om det kan diskuteras hur pass uppenbar "stölden" är i Furtados låt så är ringsignalen i princip identisk, med bara en trumloop ovanpå orginalet.

Ganska ordentligt kommenterad på digg, och naturligtvis också på Slashdot: Did Producer Timbaland Steal From the Demoscene?

YLE har visst rapporterat om detta också: Amerikkalaista hiphop-tuottaja Timbalandia syytetään suomalaisen plagioinnista (jag begriper dock inte ett ord)

Suni (Tempest) har i ett par inlägg på digg kommenterat hur osannolikt det skulle vara att det är ett sammanträffande. (Han har också en hastigt ihopsatt site med information och länk till en MP3-version.)

Orginalet är här (mod); versionen som ska ha använts här (sid). MP3-länkar finns i tråden hos SA (länken i fetstil).

Här är ett inlägg (ljudexempel) på digg som plockar fram orginalet ur Furtados låt.

Här är fler ljudfiler som illustrerar likheterna.

Det ska bli intressant att se vad Furtados skivbolag (Geffen) säger om det hela. Är artisters rättigheter viktigast, eller deras artistiska frihet?

(Och kom ihåg, barn: Det är fel att stjäla musik.)

Svara med citat
  (#2) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #65687
Standard RE: Producenten Timbaland lånar från demoscenen (och tror att ingen ska märka något) - 2007-01-15, 05:37

Intressant att de är så upprörda. Jag antar att det är över att någon annan tjänar pengar på deras arbete, som de släppt gratis.

Detta trots att upphovsrätt - åtminstone den svenska - tillåter derivatverk, så länge den nya konstnärens stil och egna uttryck tydligt markeras i verket. Ett exempel är målningen på Krille Petterson med en get i bakgrunden, där fotografen stämde för upphovsrättsintrång - och förlorade. Målaren hade lagt till en get och ett landskap till fotografens bild av Krille, och därmed lagt till sin egen artistiska ådra.

Så vad jag kan se så är det här ett derivatverk som är solklart godkänt och ok enligt upphovsrätt. (Därmed inte sagt att man skulle vinna mot stora skivbolag ifall de stämde, men min lagtolkning är att originalartisten inte kan begränsa den nya artisten.)

Svara med citat
  (#3) Gammal
Snild Dolkow Inte uppkopplad

Snild Dolkows avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #65690
Standard RE: Producenten Timbaland lånar från demoscenen (och tror att ingen ska märka något) - 2007-01-15, 07:15

Hur är det då med rättigheterna till inspelningarna? De har väl lite andra regler runt sig?

Själv hade jag varit upprörd över att de som är mest rabiata över upphovsrätten själva 'snor' låtar och berövar originalartisten möjligheten att säga "den låten har jag gjort".

Snild Dolkow
  Skicka ett meddelande via ICQ till Snild Dolkow Skicka ett meddelande via MSN till Snild Dolkow  
Svara med citat
  (#4) Gammal
bore Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #65694
Standard RE: Producenten Timbaland lånar från demoscenen (och tror att ingen ska märka något) - 2007-01-15, 08:31

Hur bedömmer man verkshöjd på ett derivat?

Är det skillnaden mellan de båda verken som skall bedömmas eller kan varje verket bedömmas självständigt?

Att det finns en rätt att göra derivat i svensk upphovsrättslagstiftning verkar rimligt med tanke på att ett flertal paragrafer hänvisar till ett verk av den typen, frågan är vad man måste ta hänsyn till när man så gör.

Citat:
4 § Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket.

Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till originalverket.
Möjligtvis skulle 4 § gå att hänvisa till, även om jag är tveksam till att det skulle vara en annan konstart det är frågan om, och i vilket fall blir verket bundet till de kriterier som ursprungliga upphovsmannen satt upp för eget verk, i detta fall att ersättning inte behöver ges vid kopiering.

Möjligtivs kan man kalla det att "Timbaland åstakommit ett nytt och självständigt verk i fri anslutning...", vad fri anslutning innebär är väl en tolkningssak, men efterssom han uppenbarligen inte ens kontaktade originalartisten för att få tillstånd att använda dennes verk så kan väl inte anslutningen bli mycket friare än så.

Vad jag finner intressant här är dock att det från skivbolagshåll anses som fullt acceptabelt att framställa derivat av andras verk med endast ett minimalt tillägg.

Det öppnar upp för en intressant hypotetisk situation; vad händer om jag skulle framställa ett derivat av en annan artists verk och distribuera fritt. (Uppenbarligen har jag ju den rätten.)

Samtidigt distribuerar jag även det tillägg jag gjort fritt, det har ju trots att jag framställt så det finns ingen anledning till att jag inte skulle få det.

Det finns då inget som hindrar någon ur allmänheten att ta del av båda mina verk samt för egen del subtrahera det senare från det första och därigenom framställa det verk jag gjort ett derivat av.

När jag sedan lägger upp mitt verk på piratebay så följer jag naturligtvis 3 § och uppger originalartisten på det sätt god sed kräver.

Tyvärr är det en högst hypotetisk situation, det intressanta här är inte huruvida det är i strid med upphovsrättslagen eller inte.

Vad jag hört så fick Janne Suni rådet att inte driva saken juridiskt, inte för att han inte hade rätt, utan för att Timbaland är rik nog att vinna oavsett om han har rätt eller inte.

Svara med citat
  (#5) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #65696
Standard RE: Producenten Timbaland lånar från demoscenen (och tror att ingen ska märka något) - 2007-01-15, 08:47

Just "attribtuion" verkar vara ett av de hårdaste kraven i kreativa kulturen. Alla CC-licenser börja på "by-" och jag tror inte jag läst någon mjukvarulicens som inte innehåller sin variant på temat.

I vår lag heter det såhär:

Citat:
3 § Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
magetoo Inte uppkopplad

Länk: #65706
Standard RE: Producenten Timbaland lånar från demoscenen (och tror att ingen ska märka något) - 2007-01-15, 10:38

Rick: Om du med "de" menar Tempest så skulle jag gissa att det snarare handlar om att Timbaland står som ensam upphovsman; om han hade angett sina källor, vilket ändå är brukligt, så hade det antagligen varit mer eller mindre okej. Det, och det faktum att olika regler verkar gälla för olika upphovsmän. (Men det är helt och hållet min egen tolkning.)

Genierna på Slashdot däremot, verkar inte gilla att det är pengar inblandade.

("Bittersweet symphony" är väl det kanoniska exempel på ett derivat (är det den korrekta termen på svenska?) man tänker på i det här sammanhanget. Det vore iofs ironiskt och roligt om en finsk scenmusiker vips fick rättigheterna till en av en känd artists låtar...)

Svara med citat
  (#7) Gammal
bore Inte uppkopplad

Länk: #65707
Standard RE: Producenten Timbaland lånar från demoscenen (och tror att ingen ska märka något) - 2007-01-15, 10:45

Citat:
John Nilsson (2007-Jan-15)Just "attribtuion" verkar vara ett av de hårdaste kraven i kreativa kulturen. Alla CC-licenser börja på "by-" och jag tror inte jag läst någon mjukvarulicens som inte innehåller sin variant på temat.

I vår lag heter det såhär:

Citat:
3 § Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver.
Problemet med den paragrafen är att den skall tillämpas på det verk som tillgängliggöres, i det här fallet Timbalands version av verket.

Tyvärr är nog det här ytterliggare en punkt som nuvarande upphovsrättslag brister på, jag hittar inget krav på att verket som ett derivat är baserat på skall hänvisas till, även om det för mig anses som en självklarhet.

Det verkar inte som om lagen kräver att god sed skall tillämpas i ett sådant fall.

Svara med citat
  (#8) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #65710
Standard RE: Producenten Timbaland lånar från demoscenen (och tror att ingen ska märka något) - 2007-01-15, 10:56

Citat:
bore (2007-Jan-15)Problemet med den paragrafen är att den skall tillämpas på det verk som tillgängliggöres, i det här fallet Timbalands version av verket.

Tyvärr är nog det här ytterliggare en punkt som nuvarande upphovsrättslag brister på, jag hittar inget krav på att verket som ett derivat är baserat på skall hänvisas till, även om det för mig anses som en självklarhet.

Det verkar inte som om lagen kräver att god sed skall tillämpas i ett sådant fall.

IANAL, men jag är inte så säker på det. Det är antagligen upp till praxis men lagtexten ger viss antydningar:

Citat:
2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.

Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis.

och de faktum att 3 § forsätter med
Citat:
Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen.
visare ju ytterligare på även ändrade verk bör innefattas.

Svara med citat
  (#9) Gammal
bore Inte uppkopplad

Länk: #65728
Standard RE: Producenten Timbaland lånar från demoscenen (och tror att ingen ska märka något) - 2007-01-15, 16:38

Citat:
4 § Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket.

Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till originalverket.
Vad innebär då första stycket i paragraf 4?

Om man nu inte anser att Timbalands förvanskning av musikstycket inte skedde i fri anslutning, skulle det i så fall innebära att Janne Suni kan kräva att någon form av betalning inte får mottagas vid spridande av verket?

Svara med citat
  (#10) Gammal

John Nilssons avatar

Länk: #65736
Standard RE: Producenten Timbaland lånar från demoscenen (och tror att ingen ska märka något) - 2007-01-15, 17:46

Citat:
bore (2007-Jan-15)skulle det i så fall innebära att Janne Suni kan kräva att någon form av betalning inte får mottagas vid spridande av verket?

Typ. Det skulle se ut så här.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Citat från Amelia Andersdotter (debatt svt 10 nov) " jag tycker det här är en jävla pseudo debatt, ingen bry sig om 9/11" zeitgeist187 Övrig diskussion 6 2010-01-05 18:27
Producenten: Fängsla inte fildelare Ahruman PP i media 1 2009-04-28 17:15
Vad tror ni om den här filservern? Mist Övrig diskussion 8 2009-03-17 00:40
TT nyhet i DN (tror jag) Humlan Övrig diskussion 0 2009-02-27 02:29
Vad tror han på? Tessa PP i media 1 2006-02-15 15:59