Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-02-26, 23:55

RICKS MÅNDAGSBREV, 26 FEBRUARI

Jag var naiv som trodde det skulle bli lugnare efter valet. Nu dammar Alliansen av ALLA förslag som den förra regeringen inte ville gå vidare med, och försöker trycka igenom dem i sin värsta form. Den här våren blir en vattendelare för debatten i Sverige. Vi sade visserligen att det inte var någon skillnad på blått och rött lag i privatlivsfrågorna, men att vi skulle få så HÄR mycket att göra, det var oväntat. Även om det är de rödas förslag som de blå nu genomför.

En intressant vår står framför oss

Tre förslag nu under våren begränsar kraftigt vårt rätt till privatliv, och den här våren löper risk att bli den tidpunkt man kan peka tillbaka på framöver och säga att det var då som saker gick snett. Men det kan också bli den tidpunkt då övervakningskrafterna gick fram för hårt och väckte en motreaktion som tvingade fram en riktig rätt till ett privatliv. Det är i mångt och mycket upp till oss och ett fåtal andra.

Det är först FRAs massavlyssning, som innebär att regeringen och alla myndigheter ska få avlyssna alla dina telefonsamtal och alla dina e-mail, ifall de passerar en nationsgräns. Men telefonsamtal och e-mail bryr sig inte om nationsgränser, utan tar billigaste och effektivaste vägen till mottagaren. I stort sett alla mobilsamtal och all e-mail går redan över minst en sådan gräns.

"Alla myndigheter" innebär precis det - att Vägverket, Jordbruksverket och Statens Kulturråd ska få avlyssna dina telefonsamtal efter, som man beskriver det, "yttre hot". Som sådana räknas bland annat valuta- och räntespekulationer. Vi pratar alltså inte om terrorhot och stulna kärnvapen, utan förhållandevis ordinära saker som myndigheter bedömer vara "hotfulla". Och vad som är hotfullt varierar naturligtvis mellan olika myndigheter. Vet du vad Folkbildningsrådet skulle bedöma som ett hot? Inte jag heller.

Vi anordnade en manifestation mot det här förslaget förra lördagen (den 17 februari) tillsammans med fyra av ungdomsförbunden, och den fick bra täckning i massmedia - vi hade två minuter på varje nyhetssändning i SVT under hela kvällen, med bra uttalanden från Snild Dolkow i Ung Pirat Malmö. Stort tack till alla som arrangerade och deltog.

Vi har just nu uppe en namninsamling mot det här förslaget, som vi ska lämna över till riksdagen innan beslut. Skriv gärna på. Och uppmana gärna andra att skriva på.

Sedan är det polisieringen av skiv- och filmindustrin, som Justitiedepartementet inte pratar högt om men som hörs i undertoner om man vet vad man ska leta efter. IPRED1, även känt som sanktionsdirektivet, ska göras klart i Sverige nu i vår -- i april, närmare bestämt. Justitiedepartementet har givit signaler att de tänker implementera det så att upphovsrättsbevakare som Antipiratbyrån och IFPI ges befogenheter som inte ens rättsväsendet har idag, och i praktiken gör dem till parapolisiära styrkor utanför rättsväsendets kontroll. Jag skrev en hel del om det i förra måndagsbrevet.

Sist men inte minst är det datalagringsdirektivet, som ska implementeras till sommaren. Det innebär bland annat att din mobiltelefon kontinuerligt ska pejlas in och att din mobiltelefonoperatör ska tvingas lagra en långtidshistorik över hur du har rört dig genom staden, ifall polisen vill veta. Och en lista över alla du ringt, och när, och varifrån, och SMS du skickat, och till vem. Kortfattat så upphör stora delar av meddelarskyddet och post- och telehemligheten med det här förslaget, precis som genom FRAs massavlyssning.

Ett förslag som inte gått vidare (ännu) är Statens Offentliga Utredningar 2005:38, som i sin ursprungliga utformning föreslog att polisen skulle få rätt att göra hemlig husrannsakan utan brottsmisstanke. I klartext innebär det att polisen skulle få rätt att bryta sig in hos vem som helst utan förvarning eller misstanke och ta med sig saker som de anser vara användbara, och att personen aldrig skulle få reda på att det var polisen själva som gjort inbrott. Att ett sådant förslag ens kan skrivas vittnar om vilket politiskt klimat vi lever i när det gäller respekten för privatlivet.

Jag fortsätter mer i detalj om just FRA-förslaget nedan.

Det här brevet finns i den här tråden på forumet, för den som vill skicka vidare en länk till vänner eller bekanta. Där går brevet också att kommentera.

FRAs massavlyssning går till beslut

Regeringen framhärdar i sin iver att införa massavlyssningen som ska skötas av Försvarets Radioanstalt. Idag måndag blev det känt att de i stort sett ignorerar även Lagrådets invändningar, och resultatet innebär något av ett paradigmskifte i svensk politik. Tidigare har integritetskränkande tvångsmedel - ett finare ord för "avlyssning" - bara fått användas av polisen och rättsväsendet, som en del av brottsbekämpning. Det här förslaget innebär att politiker får avlyssna medborgares kommunikation. Regeringen får beordra avlyssning av kommunikation som går över landsgränser, för att bevaka rent politiska intressen. Det har aldrig tidigare varit tillåtet i modern tid.

Att det bara skulle gälla kommunikation över landsgränser är en i stort sett obefintlig begränsning. Bloggare har t.ex. uppmärksammat att även mail till Sveriges Television skulle avlyssnas. Där ryker meddelarskyddet all världens väg.

För en punkt-för-punkt-genomgång av lagförslaget, så läs Oscar Swartz" genomgång, som även varit publicerad i Svenska Dagbladet. Han skriver mera läsvärt här och här.

Av någon anledning har det här inte nått folkmun, men däremot har de flesta ledarredaktioner gått i taket och stannat där, plus ett par debattsidor. Ett par exempel:

Svenska Dagbladet: Ingen spanar efter den rättssäkerhet som flytt

Svenska Dagbladet: Lagrådet silar mygg och sväljer kameler

Expressen: Resultatet kan bli ett svenskt Stasi

Expressen: Säg nej till Odenberg

Advokatsamfundet: Sekretess snart ren illusion

Journalistförbundet: Stoppa förslaget om avlyssning

Men även om det syns på ledar- och debattsidorna, så syns det inte i nyhetsflödet. De stora nyhetsuppslagen är upptagna med att berätta om... att Britney Spears har rakat håret? Någonstans förstår jag inte prioriteringarna om vad som är viktigt. Folk dör runt om i världen, kämpandes för rätten till ett privatliv. Är det här verkligen något som vi ska släppa ifrån oss med en resignerad axelryckning?

Riksdagen fattar beslut den 8 mars. Nästa torsdag. En av de större förhoppningarna nu är öppningen för att minst tio riksdagsledamöter ska kräva att förslaget bordläggs ett år, så att Integritetsskyddskommittén hinner lägga fram sin rapport (som enligt TV4 inte ska vara nådig mot hur lättvindigt personlig integritet har behandlats i lagberedningar).

(Uppdatering: En alert läsare påpekade att riksdagen inte fattar beslut om massavlyssningen den 8 mars, utan att propositionen är planerad att läggas fram då. Men vi kan vänta oss att regeringen därefter vill skynda den igenom riksdagen så fort som det bara går, med klippta hörn i procedurerna om möjligt.)

Positiva saker som hänt i Piratpartiet

Jag ska avsluta med ett positivt besked också. En anonym person som uppmärksammat vårt arbete för rätten till privatliv har givit oss en större donation, som gör att vi dels nu betalar tillbaka våra skulder till aktivister för 2006, och dessutom har medel att driva landsomfattande kampanjverksamhet hela 2007 och 2008. Det är inte så att vi kan anställa personal, men väl så att vi kan fortsätta att driva frågorna offensivt på vår fritid.

Hatten av, och stort tack.

Vidare, det är väl ingen som missat att vårt medlemsantal börjat klättra i höjden igen? Naturligtvis inte med sådana hastigheter som de gjorde i valveckan, men intresset för ett privatliv börjar komma tillbaka. Inte en dag för tidigt.

Uppmuntra gärna dina vänner att gå med också. Ifall de är under 26, så bjuder Ung Pirat just nu på medlemsavgiften för 2007. Det är bara att gå in på vår websida och bli medlem, det tar mindre än en minut.

Vad kan vi alla göra just nu?

Prata. Prata, prata, prata. Prata över lunchbord, med vänner, på fikarasten. Skriv insändare. Blogga. Skriv på namninsamlingen mot FRAs massavlyssning och säg åt andra att göra det. Skicka vidare det här måndagsbrevet. Det viktiga här är att folk förstår vad det är som håller på att hända. Att vanliga människor inser att rättigheter som folk faktiskt dör för runt om i världen håller på att ryckas undan för oss.

På riktigt.

(#2) Gammal
Guest

Länk: #68890
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-02-27, 05:58

Citat:
En av de större förhoppningarna nu är öppningen för att minst tio riksdagsledamöter ska kräva att förslaget bordläggs ett år, så att Integritetsskyddskommittén hinner lägga fram sin rapport (som enligt TV4 inte ska vara nådig mot hur lättvindigt personlig integritet har behandlats i lagberedningar).

?????????

(#3) Gammal
Guest

Länk: #68893
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-02-27, 09:34

För första gången så nämns Jordbruksverket i Piraternas verksamhet.

Gå in och studera hur Jordbrukspolitiken fungerar i EU, så förstår Ni vad Vi har framför Oss.......

Kom ihåg att:

Jordbrukspolitiken var det som startade Europeiska Unionen.

halva Europeiska Unionens budget ägnades åt jordbruket från början och fram till idag!

Detta skapade en övervakningskultur och tjänstemannakultur som nu sprider sig igenom hela EU-administrationen....

Man har, från vanligt folk, sett bönder som en samling dumma idioter som måste övervakas, men den relativa frihet som ändå funnits, är idag närmast helt borta...

Bönder övervakas idag på alla möjliga sätt, genom personliga kontroller på plats, genom olika register som skall informeras om olika, genom satellitövervakning, genom samkörning av olika uppgifter och i framtiden DNA-patent-kontroller av grödor.....

Genom att ha en beskattning av den enskilde och företaget som tvingar fram röda siffror i verksamheten som kompenseras av ekonomiskt stöd så skapar man ett beroende från den enskilde, ett feodalt system...

Som sprider sig i hela samhället....

.

(#4) Gammal
Guest

Länk: #68896
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-02-27, 11:24

Intressant. Det är alltså inte bara min egen känsla när jag personligen (och mina vänner) drabbas av fanatiska djurskyddskontrollanter, en känsla av att det inte längre handlar om hur bra djuren har det - utan hur mycket makt man kan utöva och missbruka.

Ja, de här frågorna kommer att beröra långt många fler än vad som idag bryr sig. De som nu rycker på axlarna och säger "vad rör det mig?" kommer nog att bli förvånade...

Det är första gången jag skriver här men jag känner ju en del framstående pirater privat sedan länge och vill bara säga att ni gör ett kanonbra jobb och sköter detta extremt proffsigt! Stå på er!

/Camilla

(#5) Gammal
Guest

Länk: #68899
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-02-27, 13:30

Asså seriöst!

Jag kan verkligen inte förstå det minsta av hela dessa diskussioner som lite då och då blossar upp i Sverige och resten av världen! Vi ser idag ett Sverige och en jord som blir ondare och ondare vi ser att våld och kriminalitet ökar. Vi ser också att de kriminella, terroristerna och andra våldsutövarna ligger på många ställen först i den tekniska utvecklingen. Självklart måste också vårat land Sverige hänga med i denna utveckling! Det går inte att bedriva polisär verksamhet mot kriminalitet utan att bekämpa dem på samma nivå (om inte högre nivå). Om kriminella använder sms, email, webforum etc. så måste självklart den svenska polisen övervaka detta! Vad spelar det för roll, vad skadar det en "vanlig medelsvensson" om någon snubbe sitter i Kiruna (Det är där man planerar att bedriva den här verksamheten.) och avlyssnar vad du ringer och säger till dina polare eller din fru??? Ända orsaken till att man ska vara rädd och emot detta är om man gör något som bryter mot den svenska lagen, eller?

Jag är fullt medveten om att jag inte har förstått hela diskussionen och alla argument men skriver detta för att kanske få en större inblick i de motargument som ändå finns. För jag vill inte tro att alla som är emot dessa föreslagna lagar är kriminella!?

Samuel

(#6) Gammal
oscar Inte uppkopplad

oscars avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #68902
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-02-27, 14:14

Citat:
Riksdagen fattar beslut den 8 mars. Nästa torsdag. En av de större förhoppningarna nu är öppningen för att minst tio riksdagsledamöter ska kräva att förslaget bordläggs ett år, så att Integritetsskyddskommittén hinner lägga fram sin rapport (som enligt TV4 inte ska vara nådig mot hur lättvindigt personlig integritet har behandlats i lagberedningar).

Jag kanske ligger bakom missuppfattningen med datum. Tror att jag skrivit att omröstning skulle vara 8 mars. Men det är då regeringen väntas lägga sin proposition. Som i och för sig då normalt är färdigförhandlad så att de vet att den skall gå igenom riksdagen. Jag är inte säker på att propositionen läggs den 8 mars nu heller, jag har sett en uppgift om att det skulle bli 22 mars men har inte grävt mer i det.

Omröstningen sker sedan förmodligen i maj. Så det finns viss tid att försöka få ihop en minoritet för bordläggning i ett år för att sedan förhoppningsvis få en debatt under det kommande året.

/Oscar Swartz

Oscar Swartz Texplorer - http://swartz.typepad.com/

(#7) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #68903
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-02-27, 14:27

Enligt den här artikeln i Riksdag och Departement ska propositionen läggas den 8 mars:

Citat:
Riksdag och DepartementRegeringens proposition om FRA:s avlyssning ska enligt planerna läggas fram för riksdagen den 8 mars. Den nya lagen är tänkt att träda i kraft den 1 juli i år.
Den 22 mars är såvitt jag förstår sista datum överhuvudtaget för att lägga propositioner som ska behandlas av vårriksdagen. Det sa Alice Åström (riksdagsledamot v, på det godas sida i den här frågan) när jag pratade med henne i telefon. Men den 8 mars verkar vara planerat för FRA-proppen.

Sedan stämmer det att omröstningen kommer någon gång senare under våren.

Ett annat datum som man kan ha i huvudet är den 29 eller 30 mars. Då kommer Integritetsskyddskommittén lägga fram sitt delbetänkande där de totaldissar både FRA-förslaget och annan integritetskränkande lagstiftning (enligt samma Alice Åström, som sitter med i kommittén). Slutbetänkandet från Integritetsskyddskommittén kommer inte förrän i december i år.

/Christian
EU-parlamentariker

(#8) Gammal
Peter Norgren Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #68904
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-02-27, 14:40

Citat:
Anonymous (2007-Feb-27)Asså seriöst!

Jag kan verkligen inte förstå det minsta av hela dessa diskussioner som lite då och då blossar upp i Sverige och resten av världen! Vi ser idag ett Sverige och en jord som blir ondare och ondare vi ser att våld och kriminalitet ökar. Vi ser också att de kriminella, terroristerna och andra våldsutövarna ligger på många ställen först i den tekniska utvecklingen. Självklart måste också vårat land Sverige hänga med i denna utveckling! Det går inte att bedriva polisär verksamhet mot kriminalitet utan att bekämpa dem på samma nivå (om inte högre nivå). Om kriminella använder sms, email, webforum etc. så måste självklart den svenska polisen övervaka detta! Vad spelar det för roll, vad skadar det en "vanlig medelsvensson" om någon snubbe sitter i Kiruna (Det är där man planerar att bedriva den här verksamheten.) och avlyssnar vad du ringer och säger till dina polare eller din fru??? Ända orsaken till att man ska vara rädd och emot detta är om man gör något som bryter mot den svenska lagen, eller?

Jag är fullt medveten om att jag inte har förstått hela diskussionen och alla argument men skriver detta för att kanske få en större inblick i de motargument som ändå finns. För jag vill inte tro att alla som är emot dessa föreslagna lagar är kriminella!?

Samuel

Det är snarare så att våldet minskar i samhället, dock blir de våldsbrott som utförs grövre och ingen teknologisk övervakning i världen stoppar våldet.

Det finns dessutom inget terroristhot riktat emot Sverige i dagsläget och de övervaknings ideér som hetsas fram slår enbart emot vanliga medborgare som inte krypterar sin information och inte alls emot de "terrorister" och kriminella man låtsas att det skall sätta dit.

(#9) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #68905
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-02-27, 14:45

Citat:
Anonymous (2007-Feb-27)Jag är fullt medveten om att jag inte har förstått hela diskussionen och alla argument men skriver detta för att kanske få en större inblick i de motargument som ändå finns.
Börja med att läsa Risker med övervakning på Pär Ströms sajt Stoppa Storebror. Den ger en bra introduktion till argumenten mot bred massövervakning och registrering.

Man behöver inte alls vara kriminell för att vara motståndare till att staten övervakar medborgare som inte är misstänkta för brott in i minsta detalj. Det räcker med att man har ett minimum av historiska kunskaper, och känner till några samhällen som byggde på sådan övervakning. Östtyskland är ett utmärkt exempel, men det finns många fler.

Sverige hade ett system med hemlig åsiktsregistrering fram till mitten av 70-talet, då Jan Guillou och Peter Bratt avslöjade verksamheten i vad som kom att kallas IB-affären. Den som råkade komma med på listan över människor som hade fel politiska åsikter var plötsligt utestängd från vissa delar av arbetsmarknaden. Han fick förstås aldrig veta att det var för att staten hade registrerat hans åsikter, och det fanns än mindre något sätt att överklaga beslutet.

Den här typen av samhälle både kan och bör man vara emot fast man inte är det minsta kriminell. Faktum är att just de kriminella antagligen är de som drabbas minst.

Den som har någonting att dölja har ingenting att frukta. Han vet ju vad han ska dölja, och kan lätt göra det. Det är alla vi andra som råkar illa ut.

/Christian
EU-parlamentariker

(#10) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #68909
Standard RE: Feb-26: Ricks måndagsbrev - 2007-02-27, 15:13

Övervakning har den egenheten att den aldrig kan bli tillräcklig. Det kan alltid bli LITE säkrare med ännu mera övervakning. Mycket snart kommer man till en punkt där den ekonomiska nyttan av den ökade säkerhet man (eventuellt...) uppnår genom övervakningsåtgärder inte motsvarar kostnaden för den. Men kraven på mera övervakning tenderar ändå att öka, ju mera övervakning som redan finns, framförallt av psykologiska skäl därför att enkla lösningar på komplexa problem har en stor dragningskraft på människor som inte kan och/eller inte vill försöka förstå. För att inte tala om kapprustningen med dem som övervakningen ursprungligen avsåg.

Ett viktigt, och tyvärr förbisett, argument mot all denna övervakning är, att den kräver stora resurser, dels i investeringar nu, men framförallt i utvärdering av all denna information som samlas. Det ligger i den mänskliga naturen att vilja analysera information som faktiskt finns. Ett övervakningssamhälle dränerar därmed ofrånkomligen resurserna i ett samhälle. Resurser, inte minst mänskliga, som skulle behövts för forskning om hur vi skall kunna överleva på och minska lidandet på planeten, går alltså istället bort på analys av övervaknings- och kontrolldata.

Det fanns i DDR ca 300 000 personer som arbetade, direkt eller indirekt, för stasi. Facit vet vi.

http://bcsia.ksg.harvard.edu/publica...le&item_id=997

PS Om någon kan ordna fram en kopia på artikeln vore jag tacksam...

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mar-13: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 13 2007-03-26 01:11
Feb-05: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 14 2007-02-07 20:48
Nov-27: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 12 2006-12-01 17:18
Aug-16: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 27 2006-08-19 12:56
Aug-01: Ricks måndagsbrev Rick Falkvinge Allmän information och frågor 29 2006-08-09 12:39