Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Norska Venstre kopierar Piratpartiet - 2007-04-14, 17:38

Det ligger en motion till norska Venstres landsmöte nu i helgen, som ser ut att kunna gå igenom om en radikal ny IT-politik. Förslaget kommer från Unge Venstre, men får nu stöd av partitoppar inom Venstre. Den gäller att ta det här uttalandet, och konsekvenserna av det:

Den tekniske utviklingen har gjort det mulig å spre alle former for kultur, både smal og bred, over hele verden nesten uten kostnader. Det er fantastiske ny muligheter som har åpnet seg. Venstre vil bruke teknologien og mulighetene for fildeling. Derfor vil Venstre oppmuntre til innhenting, utnytting, videreforedling og spredning av all kultur til ikke-kommersielle formål.

Den minnesgode känner igen det där som en ordagrann kopiering av Piratpartiets principprogram:

Allt icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning av kultur skall uttryckligen uppmuntras.

Svara med citat
  (#2) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #71593
Standard RE: Norska Venstre kopierar Piratpartiet - 2007-04-14, 17:43

Det kanske ska nämnas att Venstres politik inte motsvarar vårt vänsterparti. Enligt Wikipedia är de socialliberaler, alltså närmast vårt fp och c.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Gustav Nipe Inte uppkopplad

Gustav Nipes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #71594
Standard RE: Norska Venstre kopierar Piratpartiet - 2007-04-14, 17:43

Vi har väll copyright på den?

Jag kan gå med på att de får STJÄLA vår mening i utbyte mot lite av deras olja.

Förutom att dom snor vårt sätt att uttrycka sig så är det kul att dom är inne på samma spår som vi.

Gustav Nipe

| gustav ((punkt)) nipe ((snabel-a)) piratpartiet .se |

Svara med citat
  (#4) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #71598
Standard RE: Norska Venstre kopierar Piratpartiet - 2007-04-14, 18:03

I avdelningen holy fuck! hittade jag hela deras nya IT-politik. Den fanns på Venstres hemsida.

http://www.venstre.no/artikkel/2780/

Jämför med vårt principprogram...

Svara med citat
  (#5) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #71604
Standard RE: Norska Venstre kopierar Piratpartiet - 2007-04-14, 18:50

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Apr-14)[i]Den tekniske utviklingen har gjort det mulig å spre alle former for kultur, både smal og bred, over hele verden nesten uten kostnader.

[...]

Allt icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning av kultur skall uttryckligen uppmuntras.

En sak som jag ser nu, och som Rasmus försökt säga länge, är att _all_ kultur inte kan spridas och kopieras. Kultur kan väl egentligen bara utövas...

Så en kompletering till det där med odet "utövande" kanske vore på sin plats.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #71605
Standard RE: Norska Venstre kopierar Piratpartiet - 2007-04-14, 18:54

...jag fick inte till flödet riktigt när jag jämförde våra texter med deras uttalande. Jag kände ju igen våra formuleringar i deras uttalande, men jag hittade inte huvudflödet.

Inte förrän jag tittade under Politik/Upphovsrätt på framsidan. Där finns det, rubrik för rubrik, samma innehåll i sak. Där Venstres beskrivning är utförligare, så har de ofta kopierat och översatt från våra underrubriker till Politik/Upphovsrätt.

Det enda som inte finns med är avskaffandet av kassettavgiften.

Svara med citat
  (#7) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Länk: #71610
Standard RE: Norska Venstre kopierar Piratpartiet - 2007-04-14, 20:01

Härligt!

Med lite tur sprider sig det över landsgränserna. Hade varit fint om Centern tagit tag i sin gamla valfråga igen (knappast troligt, men ändå).
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#8) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #71612
Standard RE: Norska Venstre kopierar Piratpartiet - 2007-04-14, 20:25

Citat:
John Nilsson (2007-Apr-14)En sak som jag ser nu, och som Rasmus försökt säga länge, är att _all_ kultur inte kan spridas och kopieras. Kultur kan väl egentligen bara utövas...

Mnja, det där håller jag inte med om. Men det beror nog på att man har olika syn på vad "kultur" är.

För mig är kultur en mem (jag ser till och med att wikipedia beskriver "mem" just som "unit of cultural information"). Kultur skapas bara när den kommuniceras mellan människor -- ett musikstycke som jag skriver på min kammare och aldrig spelar så att någon annan hör det är inte kultur, det är möjligtvis musik i mina öron, men det blir aldrig kultur. Vad vissa skulle kalla att utöva kultur - t.ex. på en teaterscen - ser jag som spridning av kultur, dvs. kommunikation och vidareförmedlning av kulturella memer.

På så vis blir det också meningslöst att prata om utövande av kultur, analogt med utövande av budskap.

Svara med citat
  (#9) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #71618
Standard RE: Norska Venstre kopierar Piratpartiet - 2007-04-14, 22:35

Citat:
Rick Falkvinge (2007-Apr-14)Mnja, det där håller jag inte med om. Men det beror nog på att man har olika syn på vad "kultur" är.

Jag tänkte på kultur i meningen "käka sill på midsommar" t.ex.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#10) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #71620
Standard RE: Norska Venstre kopierar Piratpartiet - 2007-04-14, 22:57

Citat:
John Nilsson (2007-Apr-14)Jag tänkte på kultur i meningen "käka sill på midsommar" t.ex.

Jättebra exempel - sådana kulturella traditioner blir bara traditioner när man kommunicerar dem (sprider dem) till andra. I fallet med traditioner sker det oftast genom att juniora personer i en gemenskap tas upp och "lär sig" hur traditionerna fungerar.

Men nyckelordet är fortfarande kommunikation mellan människor - kultur skapas och lever vidare när den överförs (sprids och inhämtas).

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Norska valflyers CMagnusB Affischer, flyers, klistermärken osv. 0 2009-07-22 17:57
Unge Venstre og MFO i ny batalje Björn Odlund PP i media 10 2007-10-13 20:15
Norska oljebolag terrorlistade i USA Joakim Holgersson PP i media 6 2007-07-03 12:13
Venstre vil ha friere nedlasting Christian Engström PP i media 1 2007-04-17 18:39
Venstre - det nye norske piratpartiet Rick Falkvinge PP i media 0 2007-04-17 06:15