Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard RE: Hemsidan är död! Länge leve hemsidan! - 2007-07-18, 00:34

Två kommentarer angående denna hemsida:

1. Jag skulle hellre se att det stora UP-nyllet som kommer upp vid sidstart tas bort helt. Det behöver inte ersättas med något, bara försvinna. Det tillför inget till sidan, utan är mest irriterande för den som surfar in där annat än för första gången. Kan vara halvhäftigt första gången, men inte fjärde eller fyrtiotredje gången.

2. Skrota XHTML. Det har bara nackdelar, inga fördelar. Kör med HTML 4.01 Strict istället. På det slipper man ljuga till webbläsaren om filtypen, och man slipper även att webbläsaren kör i quirks mode. Behöver ni hjälp att konvertera från XHTML till HTML4, säg till, så gör jag det, och ser till att allt validerar som det ska.

Annars måste jag säga att det är en bra början. Jag gillar den grafiska profilen. Men det viktigaste är ändå att någon fick tummen ur och gjorde något, istället för att som jag sitta och kritisera. Bra jobbat!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #77409
Standard RE: Hemsidan är död! Länge leve hemsidan! - 2007-07-18, 06:16

Citat:
Jan Lindgren (2007-Jul-17)Jag tror att det här är varför det fortfarande kan strula med olika läsare (både på UP:s sida och här på forumet).
Så sant, så sant, fast jag gav aldrig upp på CSS ock körde tabeller

Citat:
pv2b (2007-Jul-18)1. Jag skulle hellre se att det stora UP-nyllet som kommer upp vid sidstart tas bort helt. Det behöver inte ersättas med något, bara försvinna. Det tillför inget till sidan, utan är mest irriterande för den som surfar in där annat än för första gången. Kan vara halvhäftigt första gången, men inte fjärde eller fyrtiotredje gången.
Jag tycker det är snyggt, speciellt när den tonar bort (funkar ej i IE6 och Konqueror 3.5 p.g.a. dåligt stöd för "opacity"). Men om en majoritet tycker att det bara stör så kan jag tänka mig att ta bort den, eller slänga upp en cookie så den bara kommer första gången. Men i så fall så vill jag ha in UP-logon någon annan stans på sidan. Förslag är välkomna.

Citat:
pv2b (2007-Jul-18)2. Skrota XHTML. Det har bara nackdelar, inga fördelar. Kör med HTML 4.01 Strict istället. På det slipper man ljuga till webbläsaren om filtypen, och man slipper även att webbläsaren kör i quirks mode. Behöver ni hjälp att konvertera från XHTML till HTML4, säg till, så gör jag det, och ser till att allt validerar som det ska.
Problemet är att CSS och JavaScript är mycket "renare" i xhtml-läge, och att xhtml är enklare att skriva (lättare att se att det blir rätt m.m.). Konstigheterna man får i w3c kompatibla webbläsarna om man kör xhtml som text/html är exakt samma som man får om man kör html som text/html (då xhtml som text/html är html), just för att html 4.0 kräver dom. I IE får man alltid konstigheter, men där är det så många konstigheter att man ändå måste dubbel checka allt där, så att man får ljuga om content-type för IE är inget extra problem (då problemet finns ändå). Valideringen är i sig inget som jag är ute efter, det är bara ett mycket bra verktyg för att snabbt hitta varför saker inte fungerar i webbläsare (alla utom IE d.v.s.), och bara jag får ordning på webbserverinställningarna så funkar allting (p.g.a. datorstrul så hann jag inte igår kväll, så jag fixar det, och layoutförändringen jag föreslog ovan, ikväll i stället).

Citat:
pv2b (2007-Jul-18)Annars måste jag säga att det är en bra början. Jag gillar den grafiska profilen. Men det viktigaste är ändå att någon fick tummen ur och gjorde något, istället för att som jag sitta och kritisera. Bra jobbat!
Tack.

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Länk: #77419
Standard RE: Hemsidan är död! Länge leve hemsidan! - 2007-07-18, 13:12

Citat:
Jon Severinsson (2007-Jul-17)

Starta-en-lokalavdelning-grejen är ett bra exempel: korta rader och rätt mycket öppna områden. Ögonen känns mer vilade på texten.
Personligen tycker jag tvärt om, att lokalavdelningssidorna har för korta rader och för mycket marginaler...

Vad sägs om en kompromiss:

Indexsidan lämnas identisk.

Lokalavdelningssidorna får en ruta bredare brödtext, (och en ruta smalare extrameny).

Övriga sidor får lika bred text som lokalavdelningssidorna får, fast förskjuten ett steg åt höger (så dom får lika mycket marginal till höger och vänster).

Självklart blir detta generellt skrivet, så nya sidor kan använda vilken som av dessa tre layouter.[/quote]

Index-sidan tycker jag också var rätt bra. Smäcka in en bild någonstans kanske. En glad ung pirat som thumbnail (jettekeckt!)?

Din kompromiss låter bra.

Jag är inte säker på varför jag tycker att vit text var dålig. Jag tror att det ser ut (för mig) som att bokstäverna flyter ihop lite. Det kanske skulle gå med någon sorts ljusgrå nyans? Eller ljus mellangrå? Om jag ska testa själv vad jag tror är bra så måste jag först fundera ut hur jag ska göra detta i gimp och då måste jag be om att få återkomma.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#4) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Länk: #77424
Standard RE: Hemsidan är död! Länge leve hemsidan! - 2007-07-18, 13:57

Citat:
Jon Severinsson (2007-Jul-18)
Citat:
pv2b (2007-Jul-18)1. Jag skulle hellre se att det stora UP-nyllet som kommer upp vid sidstart tas bort helt. Det behöver inte ersättas med något, bara försvinna. Det tillför inget till sidan, utan är mest irriterande för den som surfar in där annat än för första gången. Kan vara halvhäftigt första gången, men inte fjärde eller fyrtiotredje gången.
Jag tycker det är snyggt, speciellt när den tonar bort (funkar ej i IE6 och Konqueror 3.5 p.g.a. dåligt stöd för "opacity"). Men om en majoritet tycker att det bara stör så kan jag tänka mig att ta bort den, eller slänga upp en cookie så den bara kommer första gången. Men i så fall så vill jag ha in UP-logon någon annan stans på sidan. Förslag är välkomna.

Jag måste hålla med om att det är rätt snyggt ändå på rent tekniska meriter, men jag ogillar verkligen sådana "splash-screens" på webbsidor.

Medan jag skrev det här inlägget hade jag några idéer jag sedan förkastade innan jag ens kom så långt till att klicka på Preview. :-)

Men nu tror jag att jag har en idé. Vad sägs om en layout där ansiktet har en roll att fylla? Man skulle kunna tänka sig att minska ner nyllet i storlek lite, och sätta det som en anfangliknande dekoration i det gröna textfältet. Sedan stuvar man om texterna så att texten "Tycker du att" är i det gröna fältet och "Ung Pirat är" är i det vita fältet.

På det sättet anknyter man lite till en avatar i ett forum eller något liknande. Det ser liksom ut som att det är maskoten i sig som frågar "Tycker du att...", typ.

På det sättet får man också tydligt intrycket av att piratnyllet inte är en logo, utan en maskot. En talesperson så att säga.

Det får definitivt inte bli för stort heller som ett permanent inslag, utan gärna kanske hälften så bred och hälften så hög som den är nu, som ett avatarliknande element.

Annars får man lätt "storebror-ser-dig-vibbar" (fast bara med ett öga). Vilket jag tror att UP vill undvika.

Jag har gjort en mockup. Fick inte rutorna att flöda helt rätt. Men det är mest den gröna rutan jag vill peka på som ett exempel. Att flöda om rutorna så att de blir rätt höjd blir en senare fråga. :-)

http://www.piratpartiet.se/lab-pv2b/up1/

Svara med citat
  (#5) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #77431
Standard RE: Hemsidan är död! Länge leve hemsidan! - 2007-07-18, 17:51

Citat:
Jon Severinsson (2007-Jul-18)Jag tycker det är snyggt, speciellt när den tonar bort (funkar ej i IE6 och Konqueror 3.5 p.g.a. dåligt stöd för "opacity"). Men om en majoritet tycker att det bara stör så kan jag tänka mig att ta bort den, eller slänga upp en cookie så den bara kommer första gången. Men i så fall så vill jag ha in UP-logon någon annan stans på sidan. Förslag är välkomna.

Istället för borttoning så kan man ju leka med lite andra effekter.

Jag föreslår cookielösningen för att bara visa den första gången man är på sidan. Eller så kan vi låta maskoten ha lite olika saker för sig lite random på olika sidor. Ge den lite liv typ...

Fast det låter som en rätt bra time sink

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal

Jon Severinssons avatar

Länk: #77437
Standard RE: Hemsidan är död! Länge leve hemsidan! - 2007-07-18, 19:04

Så, nu ska xhtml vs IE vara löst permanent. Har också fixat textbredden enligt ovan.

pv2b:

Hängde inte riktigt med i ditt resonemang där, men jag gillar ditt förslag (gillar dock splach-screen bättre...).

Jag skulle dock placerat logon till höger i textrutan, snarare än till vänster

Sen så hade jag förstått det som att "UP gubben" (namn?) ÄR Ung Pirat's loga, men att vi använder oss av piratrörelsens logo (P-seglet) mycket, åtminstone tills dess att "UP gubben" blivit inarbetad ordentligt hos allmänheten.

(Notera att P-seglet numera är piratrörelsens, och inte enbart Pirat Partiets loga, då den blivit approprierad av en väldans massa andra, främst syskonpartier, också).

John:

Cookie lösningen låter rimlig, men för övrigt så har jag bättre saker att göra. Bland annat så måste jag ju bli expert på Drupal teman senast tills på lördag...

Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#7) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Länk: #77440
Standard RE: Hemsidan är död! Länge leve hemsidan! - 2007-07-18, 19:40

Citat:
Jon Severinsson (2007-Jul-18)Så, nu ska xhtml vs IE vara löst permanent. Har också fixat textbredden enligt ovan.

pv2b:

Hängde inte riktigt med i ditt resonemang där, men jag gillar ditt förslag (gillar dock splach-screen bättre...).

Jag skulle dock placerat logon till höger i textrutan, snarare än till vänster

Sen så hade jag förstått det som att "UP gubben" (namn?) ÄR Ung Pirat's loga, men att vi använder oss av piratrörelsens logo (P-seglet) mycket, åtminstone tills dess att "UP gubben" blivit inarbetad ordentligt hos allmänheten.

(Notera att P-seglet numera är piratrörelsens, och inte enbart Pirat Partiets loga, då den blivit approprierad av en väldans massa andra, främst syskonpartier, också).

John:

Cookie lösningen låter rimlig, men för övrigt så har jag bättre saker att göra. Bland annat så måste jag ju bli expert på Drupal teman senast tills på lördag...

Jag gillar inte riktigt cookielösningen själv. Sidan ska helst bete sig likadant oavsett om man går in första gången eller ej för att inte förvåna användaren i onödan.

Sen ska ju gubbe-loggan helst synas mer än bara när man går in första gången.

Men I så fall, ifall UP-gubben *är* UP:s logotyp, yrkar jag nog snarare på att man slår ihop Ung Pirat-texten och gubben till en enda logotype på följande sätt:

[gubben]

UNG(P)PIRAT

och ställer den på ungefär samma ställe där UNG(P)PIRAT-texten står just nu.

Idén om att UP-gubben var en maskot och inte en logo var något jag fick veta i samband med att jag formgav en flyer någon månad sedan, men det kanske har ändrats sedan dess.

Ytterligare en grej jag upptäckte nu precis: längst upp står det "Starta en Lokalavdelning". Finns ingen anledning till att L:et ska vara stort där.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Jon Severinssons avatar

Länk: #77441
Standard RE: Hemsidan är död! Länge leve hemsidan! - 2007-07-18, 19:46

Citat:
pv2b (2007-Jul-18)Ytterligare en grej jag upptäckte nu precis: längst upp står det "Starta en Lokalavdelning". Finns ingen anledning till att L:et ska vara stort där.
Fixat, både "Starta en lokalavdelning" och "Bli medlem",

Svara med citat
  (#9) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Länk: #77447
Standard RE: Hemsidan är död! Länge leve hemsidan! - 2007-07-18, 21:24

Splashen med UP-gubben verkar f.ö. inte funka i Safari 3 på min maskin. Funkade fint när jag installerade tillbaks Safari 2 dock.

Svara med citat
  (#10) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #77449
Standard RE: Hemsidan är död! Länge leve hemsidan! - 2007-07-18, 22:06

Citat:
pv2b (2007-Jul-18)ifall UP-gubben *är* UP:s logotyp
Det är nog något som får diskuteras mer i så fall. Den enda "logga" som är nära att vara officiell är den som nu är i hörnet av hemsidan. Jag vet att Marie åtminstonde tycke det vore bättre att ha gubben som en maskot än som en logga, och jag litar mer på hennes omdömme än mitt eget i den frågan.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
hemsidan Mab Piratstudenterna i Uppsala 0 2008-03-02 22:33
Hemsidan 2.0 John Nilsson Hemsidan för Ung Pirat 7 2007-09-03 20:39
Vad är det med hemsidan? Mårten Fjällström Forumgruppen/teknisk support 8 2007-06-26 14:42
Hemsidan drevis Mediagruppen 1 2007-05-05 22:18
Hemsidan Lukas Klingsbo PP i media 1 2006-06-01 15:36